Bij de ongelukken met vluchten van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines speelde een defect aan sensoren van een veiligheidssysteem een rol. In plaats van 737 MAX-toestellen te behoeden voor een te steile stijgingsgraad, drukte dit zogeheten MCAS-systeem de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden. Boeing gaf in rechtbankdocumenten toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit verkeerd te hebben geïnformeerd over veranderingen in dit systeem, stellen de aanklagers.
Daardoor ontbrak cruciale informatie over het MCAS-systeem uiteindelijk ook in handleidingen voor piloten van het nieuwe toestel. "De misleidende verklaringen, halve waarheden en omissies van Boeing-werknemers hebben de FAA belemmerd om de veiligheid van vliegpassagiers te kunnen garanderen", stelt een van de aanklagers.
In de Zembla-uitzending 'De fatale fouten van Boeing' (2019) onderzoeken we de oorzaak van beide crashes en volgen we een van de nabestaanden: de Nederlandse Huguette Debets, in haar juridische en persoonlijke strijd tegen Boeing. De vader van haar drie jonge kinderen overleed bij de crash in Ethiopië.
Kijk hier 'De fatale fouten van Boeing':
'Tekortgeschoten'
Topman David Calhoun van Boeing noemt de miljardenschikking "een stap waarmee we op gepaste wijze erkennen dat we zijn tekortgeschoten". "Ik geloof er sterk in dat we met deze uitkomst het juiste doen", zo schrijft hij in een verklaring aan het Boeing-personeel.
De schikking betekent niet dat de nabestaanden van de slachtoffers van de Ethiopische Boeing hun civiele zaak tegen de vliegtuigbouwer staken, zei een advocaat van de nabestaanden donderdag.
Boeing heeft in de zomer van 2020 90 procent van de rechtszaken geschikt die door familieleden van slachtoffers van de crash met een Boeing 737 MAX van Lion Air waren aangespannen. De vliegtuigbouwer maakte niet bekend hoeveel de families van de slachtoffers krijgen maar bij een schikking in september 2019 werden zaken naar verluidt geschikt voor ieder 1,2 miljoen dollar.
Luister ook naar onze podcast met journalisten Vincent Verweij en Suzanne Borst die vertellen over hun onderzoek naar de 737 MAX:
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.