Iedere dag proberen supermarkten ons te verleiden met stuntprijzen en mega-aanbiedingen. Ze voeren een prijzenoorlog met elkaar om de gunst van de consument te winnen. We moeten geloven dat zij echt de goedkoopste zijn. Goedkoper dan de concurrenten. Supermarkten sluiten scherpe deals met de voedselfabrikanten. Brood, groente en vlees moeten daardoor zo goedkoop mogelijk worden geproduceerd. Dat scheelt ons geld bij de kassa, denken we. Maar is dat wel zo? En wie betalen de echte prijs van onze boodschappen?
Zo goedkoop mogelijk produceren
Supermarkten lijden volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte door de prijzenoorlogen vaak verlies op A-merken. Die worden onder de inkoopprijs verkocht. Rutte: '
Dat compenseren ze met andere producten, zoals huismerken en natuurlijk met brood, groente en vleeswaren, daar wordt gewoon goed geld op verdiend.
' Leveranciers moeten volgens Rutte '
zo goedkoop mogelijk produceren, doen ze dat niet dan gaat Albert Heijn of Jumbo naar een andere fabrikant en dan kun je je fabriek wel dichtgooien.
' Omdat er maar een paar supermarktketens zijn die samen het grootste deel van de markt verdelen, kunnen ze fabrikanten onder druk zetten om tegen bodemprijzen te leveren.
Ten koste van volksgezondheid
Door de lage winstmarges op hun producten hebben sommige fabrikanten nauwelijks geld voor schoonmaak en investeringen. Dat gaat ten koste van de volksgezondheid en de veiligheid van de werknemers, zeggen bronnen uit de bakkerijwereld en de vleessector in ZEMBLA. John Klijn, FNV bestuurder voor de vleessector: '
Onze supermarkten horen bij de goedkoopste van Europa en dat is niet voor niks.
'
‘ZEMBLA: ‘Bodemprijzen en kiloknallers’, donderdag 9 januari om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2.
Bekijk andere ZEMBLA uitzendingen met het
thema Voedsel
Reactie van CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel)
Reactie CBL op vragen van ZEMBLA, inclusief een brief waarin CBL stelt dat de organisatie niet in de uitzending wil reageren door ervaringen met ZEMBLA in het verleden. 'Uw redacteur Sander Rietveld heeft het CBL benaderd voor medewerking aan uw programma. Het CBL zal niet ingaan op het verzoek een reactie in beeld en geluid te geven op de gestelde vragen. Het CBL gaat normaliter altijd in op verzoeken om een reactie via radio of tv te geven op alle aan ons of onze leden gestelde vragen, voor zover dat binnen onze mogelijkheden ligt. Wij hebben echter nu besloten alleen schriftelijk te reageren.'
Reactie
(pdf)
Asbestinventarisatierapport Bakkersland Wateringen 2011
"Door Hofstede BV is aan AM&P BV opdracht verleend voor het uitvoeren van een asbestinventarisatie type A van Oven 1 in het pand van 'Bakkersland' gelegen aan het Veenland 2 te Wateringen. De aanleiding tot de asbestinventarisatie is een mogelijke asbestbesmetting na een calamiteit in de productproces van Oven 1 met als gevolg dat er een omgevingsvergunning vereist is voor het saneren en/of reinigen van de asbesthouidende restanten."
Rapport
.(pdf)
Asbestinventarisatierapport Bakkersland Zwanenburg 2013
"Door ingenieursbureau Oesterbaai is een asbestinventarisaïtie TYPE A conform SC-540 uitgevoerd. Het onderzoek heeft betrekking op ovenlijn 1 op het volgende adres: Zwanenburgerdijk 306 te Zwanenburg. Tijdens het onderzoek zijn de volgende direct waarneembare asbesthoudende en asbestverdachte toepassingen aangetroffen."
Rapport
(pdf)
Wetenschappelijk onderzoek naar asbestkanker bij bakkers, 2001
Er zijn aanwijzingen dat er mogelijk een nieuw verband is tussen het risico op asbestkanker en het werken als bakker of banketbakker. Vermoedelijke bron van blootstelling aan asbest was het gebruik van asbest geïsoleerde ovens.
Onderzoek
(pdf)
Jaarverslag Bakkersland 2009 (laatste gepubliceerde jaarverslag)
Bakkersland noemt de verharding op de markt en de continue prijsdruk zorgelijk .
Jaarverslag
(pdf)
Advies Europees Economisch en Sociaal Comité 2013
(over praktijken supermarkten)
'Het EESC stelt vast dat grootwinkelbedrijven in alle landen oligopolies vormen. Uit de marktaandeelcijfers blijkt dat overal een handjevol detailhandelaren het grootste deel van de markt beheerst. Dit levert hun een zeer sterke onderhandelingspositie op, waardoor zij leveranciers verre van evenwichtige handelsvoorwaarden kunnen opleggen.'
Advies
(pdf)