Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

'Blank is beter'

  •  
31-10-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
235 keer bekeken
  •  
Binnen een paar jaar groeit de wereldwijde markt van bleekproducten voor mensen met een donkere huidskleur, naar een jaaromzet van 15 miljard Euro. Crèmes, pillen en injecties, om blanker te worden. Het Brits-Nederlandse Unilever is wereldmarktleider.







Internationale onderzoekers stellen, dat overal waar donkere mensen wonen, er wordt gebleekt. Ook wel 'bleachen' genoemd. Maar over de situatie in Nederland is nagenoeg niets bekend. Hoe komt dat? Want in onze toko's en beautyshops gaan dagelijks huidbleekmiddelen over de toonbank. Een groot deel van dit aanbod is schadelijk voor de gezondheid. Weten de kopers dat?

Wie houdt toezicht op deze groeimarkt? Zembla onderzoekt wie die middelen gebruiken en waarom?

ZEMBLA - 'Blank is beter' donderdag 31 oktober om 21.10 uur bij de VARA op Nederland 2
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor