'Betaal niet aan deze malafide incassobureaus maar doe aangifte'
04-06-2018
•
leestijd 2 minuten
•
1810 keer bekeken
•
"Dit heeft niets meer te maken met normale verkoopmethoden, maar is volledig gericht op misleiding en angst. Dat moet direct stoppen." Dat zegt de Consumentenbond over meerdere incassobureaus die 'op agressieve wijze en ten onrechte betaling eisen voor vage diensten'. De bond adviseert niet te betalen en aangifte te doen.
Het regent klachten bij de Consumentenbond over deze 'malafide' bedrijven. Het gaat in ieder geval om de incassobureaus
Business Collect en Direct Solutions. Deze volgens de Consumentenbond 'schimmige bedrijven' bellen consumenten met een verhaal over een enquête of een gewonnen prijs en proberen zo vage diensten als een kortingsabonnement of (korting op) reisjes aan te smeren.
"Klagers melden dat zij vervolgens, ondanks dat zij niet op het aanbod zijn ingegaan, intimiderende brieven of telefoontjes van incassobureaus krijgen die hen tot betaling proberen te dwingen. Dit terwijl gedupeerden nergens mee akkoord zijn gegaan, cruciale informatie niet hebben ontvangen of schriftelijke instemming ontbreekt waar dat wettelijk vereist is."
Beruchte bedrijven en incassobureaus Business Collect en Direct Solutions werken voor bedrijven waar in het verleden al veel over is geklaagd bij de Consumentenbond, zoals: Shoppendoejezo, Happy Numbers, Fly Away en Hotel and Travel.
"Deze bedrijven houden zich niet aan wettelijke regels als het gaat om schriftelijke instemming van de klant. Of men verstrekt onvoldoende informatie over de inhoud van het aanbod, waardoor er geen betalingsverplichting is."
Andere beruchte incassobureaus zijn volgens de
Consumentenbond
:
Prevent Interland (voor Bonusfly en Tripenjoy)
Versure Credit Management (Winteam, Happy Numbers en Always Happy)
Pay Care (Flyaway)
Mediation Agency (veel van de eerder genoemde diensten).
Oproep Consumentenbond De aanhoudende stroom klachten en de ernst van de meldingen is voor de Consumentenbond aanleiding om op te roepen om aangifte te doen. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: "Die bedrijfjes komen en gaan in hoog tempo en dat maakt het lastig ze aan te pakken. Ook zijn ze vaak niet voor rede vatbaar. Wat ons betreft is het dan ook tijd om uit een ander vaatje te tappen; misschien dat de strafrechtelijke weg deze boeven een halt toeroept."
Met behulp van een stappenplan (png) kunnen consumenten zelf inschatten of ze met een malafide partij te maken hebben en of ze wel of niet hoeven te betalen.
ZEMBLA - De Incasso-industrie
Dat incassobureaus ver gaan bij het innen van schulden bleek uit de ZEMBLA-uitzending ‘
De incasso-industrie
’. De overheid is de grootste schuldeiser van Nederland. In 2013 signaleerde de toenmalige Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, dat ook de overheid steeds verder ging bij het innen van schulden. Daardoor kwamen nog meer mensen in de problemen. De overheid wil daar verandering brengen en meer "maatschappelijk verantwoord innen en incasseren."