Banken moeten phishing vergoeden
04-07-2013
• leestijd 2 minuten
![de-nederlandsche-bank-weigert-storingen-internetbankieren-openbaar-te-maken](https://d14nv6jgvp73rr.cloudfront.net/w_1920,h_1080,q_100/s3-zembla-bnnvara/56b00b44-de0c-41e0-af8d-0b13260cff1a.jpg)
Banken moeten de schade vergoeden aan klanten die het slachtoffer zijn geworden van phishing of andere vormen van online-fraude. Dat wil de Tweede kamer. Het kabinet moet daar afspraken over maken met de financiële sector.
Zolang ze zelf voldoende voorzorgsmaatregelen nemen moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat het geld op hun rekening veilig is. Een motie van de PvdA en de SP daarover is aangenomen.
Consumenten die grof nalatig of roekeloos zijn geweest, hebben als het aan de Kamer ligt geen recht op schadevergoeding. Banken vergoeden nu de schade van online-fraude nog heel verschillend. Maar de Kamer wil "eenduidige en transparante vergoedingsnormen".
Uit de derde editie van het Cybersecuritybeeld Nederland blijkt dat cybercriminaliteit en digitale spionage de grootste bedreigingen blijven voor de overheid en het bedrijfsleven.
Vriend en vijand kijken online mee, bij bedrijven, overheid en burgers. Uit het rapport blijkt dat vooral China, Rusland en Syrië online meekijken in Nederland. Amerika wordt niet genoemd in het rapport. Uit het rapport blijkt dat vooral China, Rusland en Syrië online meekijken in Nederland. Opvallend is dat Amerika niet wordt genoemd in het rapport. Dick Schoof van het Nationale Cyber Security Centre: "Dat is nu onderwerp van politiek debat."
DDoS
De kans dat cybercriminelen de online dienstverlening van bedrijven verstoren, is toegenomen. Dat bleek recentelijk bij grote DDoS-aanvallen op banken.
Volgens het rapport worden hulpmiddelen om zo'n aanval uit te voeren commercieel aangeboden. Het is nog steeds niet duidelijk wie er achter de aanvallen zaten en waarom ze werden uitgevoerd.