Banken jagen hypotheekklanten vaak onnodig op torenhoge kosten
22-08-2017
• leestijd 2 minuten
“Banken behandelen klanten met een hypotheek te vaak als melkkoe”, vindt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Consumenten worden vaak onnodig op hoge kosten gejaagd als ze hun hypotheek willen aanpassen. Waarom de kosten die banken berekenen vaak zo hoog zijn, is onverklaarbaar, zegt de bond. De Consumentenbond zegt ook dat banken het sommige klanten verplichten om een hypotheekadviseur in te schakelen als het eigenlijk niet nodig is.
Combée van de Consumentenbond wil een einde maken aan deze praktijken. Onder meer door ze aan te kaarten bij de politiek en de toezichthouders.
Enorme verschillen
Uit onderzoek van de bond blijkt dat er enorme verschillen zitten in de kosten die banken bij hun klanten in rekening brengen. Voor het aanpassen van een hypotheek na een echtscheiding vraagt ING bijvoorbeeld twee keer zo veel als ABN AMRO. Voor het omzetten van een hypotheekvorm ben je volgens de Consumentenbond bij Nationale-Nederlanden (NN) daarnaast vijf keer zoveel kwijt als bij Rabobank.
NN zegt in een reactie dat de tarieven gebaseerd zijn op eigen berekeningen en modellen. Volgens een zegsvrouw wordt er wel gekeken naar wat de andere partijen doen. Ze benadrukt daarnaast dat klanten ook de mogelijkheid hebben om naar een onafhankelijke adviseur te stappen.
Advies vaakst verplicht bij SNS en RegioBank
Het valt de onderzoekers van de Consumentenbond verder op dat RegioBank en SNS het inwinnen van advies het vaakst verplicht stellen, met hogere kosten tot gevolg. De Volksbank, het moederconcern van die merken, verdedigt deze keuze echter:
"De hypotheek is voor huiseigenaren de grootste vaste last. Aanpassingen daaraan kunnen grote gevolgen hebben. Wij vinden het beter dat dit samen met de adviseur zorgvuldig wordt bekeken, zodat de klant een weloverwogen beslissing neemt."