Aldi en Lidl: geen energiedrank meer voor kinderen onder 14 jaar
03-07-2018
•
leestijd 2 minuten
•
151 keer bekeken
•
Kinderen onder de veertien jaar mogen binnenkort geen energiedrankjes meer kopen bij Aldi en Lidl. De twee supermarktbedrijven maakten dinsdag kort na elkaar bekend dat ze deze leeftijdsgrens na de zomer instellen.
Bij Aldi gaat de nieuwe regel op 1 oktober in, bij Lidl op 1 september. “De start van het nieuwe schooljaar, dat is voor ons het aangewezen moment'', aldus een woordvoerder van Lidl Nederland. Aldi maakte de maatregel als eerste bekend. Dat trok Lidl over de streep. Organisaties die kritisch zijn over energiedrankjes hopen op een domino-effect.
Ierland mag suikertaks heffen op frisdrank, oordeelt Europese Commissie
‘Mooie stap’
Staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis noemt het een “mooie stap”. “Gewoon met gezond verstand naar gezond gewicht”, reageerde hij op Twitter.
‘Marketinggeweld’
Foodwatch constateert dat gezond verstand het inderdaad lijkt te gaan winnen van “marketinggeweld” van producenten. Maar veertien jaar vindt de organisatie wel nog steeds een te lage leeftijdsgrens. In het Verenigd Koninkrijk ligt de grens op zestien jaar en kinderartsen zouden het liefst zien dat de drankjes helemaal niet aan minderjarigen worden verkocht vanwege de gezondheidsrisico's.
In energiedrank zitten veel suikers, cafeïne en andere oppeppende stoffen. Dorstlessers zijn het ook niet: energiedrankjes drogen het lichaam juist uit, aldus het Voedingscentrum, dat eerder tot de conclusie kwam dat kinderen onder de dertien jaar ze niet zouden moeten drinken. Boven de dertien jaar adviseert het centrum hooguit een blikje per dag te nemen. Aldi verwijst naar dit advies.
Eerste stap
De woordvoerster van Lidl zegt niet uit te sluiten de leeftijdsgrens in de toekomst te verhogen. “Dit is een eerste stap.” De supermarktketen besloot onlangs ook al om uiterlijk in 2022 te stoppen met de verkoop van sigaretten.
Zoete verleiders
Deskundigen lieten in de ZEMBLA-aflevering 'De zoete verleiders' al zien dat suiker een miljardenbusiness is. Ook kinderen zijn de dupe van de suikerlobby. In de uitzending is te zien hoe producenten van zoete producten via scholen proberen hun waar aan de man te krijgen. Zo kreeg het Etty Hillesum Lyceum uit Deventer 19.000 euro per jaar van Coca Cola om een frisdrankautomaat op de school te plaatsen. Bekijk de uitzending hier: