De manier waarop Albert Heijn adverteerde met serranoham van het huismerk, heeft de winkelketen de titel grootste ‘Liegebeest’ van 2017 opgeleverd. De Liegebeest is een prijs die Wakker Dier geeft aan bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn. Albert Heijn suggereerde in de Allerhande dat serranoham-varkens buiten in een wei lopen. In werkelijkheid zitten de dieren hun leven lang in een krap hok in hun eigen poep.
De varkens leven in Spanje in een dichte stal zonder stro en hebben nog minder ruimte dan Nederlandse varkens. Albert Heijn gaf in een uitzending van Jinek toe dat de foto met vrij rondlopende varkens in de wei misleidend is, maar de supermarkt wil dat niet in haar magazine rectificeren.
Meer misleiding door Albert Heijn
De Liegebeest verkiezing trok dit jaar een record van 19.000 stemmers. Vijf genomineerden waren in de race voor de oneervolle prijs. Albert Heijn was ook nog genomineerd voor kweekzalm die ze in een tv-spot ‘very happy fish’ noemen. Terwijl de vissen met duizenden opgepropt in grote kweeknetten leven. 7.500 van hen stemden op Albert Heijn, die daardoor met de oneervolle titel aan de haal ging.
Merken met misleidende uitingen over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument, vindt Wakker Dier. “Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.”, aldus een woordvoerder.
Sjoemelen met vlees
ZEMBLA maakte in 2013 de uitzending ‘
Sjoemelen met vlees
’ waaruit onder meer bleek dat met het ‘Beter Leven-keurmerk’ wordt gefraudeerd.