Albert Heijn doet voortaan minder suiker in de frisdranken voor kinderen die de supermarkt onder het huismerk verkoopt. Daarnaast gaat de keten zich inzetten voor meer gezondere alternatieven in de schappen. Bijvoorbeeld mineraalwater in verpakkingen die er voor kinderen aantrekkelijk uitzien.
De reden dat Albert Heijn de stapt zet? Steeds meer ouders vragen erom, zegt de supermarktketen.
Te dik
In Nederland is bijna de helft van de mensen te zwaar. Deels veroorzaakt doordat de Nederlander gemiddeld te veel suiker eet. Volwassenen gemiddeld 35 kilo per jaar. Dat is zeven keer zoveel als honderd jaar geleden. In de ZEMBLA-uitzending ‘
De zoete verleiders
’ zie je hoe kinderen verleid worden tot het eten van suikerrijke producten:
Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn het suikergehalte in een product van het huismerk verlaagt. Dat deed de keten vorig jaar ook al. Toen ging het om ongeveer honderd huismerkproducten, zoals yoghurt, vla en koekjes.
Friswijzer
Er kwam ook een informatiewijzer bij het frisdrankschap waarop consumenten kunnen zien hoeveel suiker er in een drankje zit. Die zogenoemde Friswijzer is nu ook te vinden bij het schap met kinderdrankjes.