AH niet meer genomineerd als Liegebeest van het jaar, deze bedrijven nog wel...
14-08-2018
• leestijd 2 minuten
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier trekt Albert Heijn terug als genomineerde voor de titel Liegebeest van het jaar. De supermarktketen was andermaal kanshebber, nu met een volgens Wakker Dier nogal dubieuze claim over welzijn van eenden. Albert Heijn heeft echter toegezegd de verpakking aan te passen, aldus Wakker Dier: "Fijn dat Albert Heijn de consument niet langer om de tuin zal leiden." De club betreurt het wel dat AH alleen de tekst aanpast en niet de toestand.
De Liegebeest is een prijs die Wakker Dier geeft aan bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn.
Levende kreeft
Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle zijn nog genomineerd als Liegebeest van het jaar. Jumbo Foodmarkt maakt kans met aanvechtbare adviezen hoe om te springen met levende kreeft. Campina kan de titel van Liegebeest verwerven met zuivelpakken waarop staat dat de koeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden.
De Rabobank heeft volgens de organisatie veel te veel praatjes met een ‘verduurzamings’-campagne. Diervoeding van het merk ECOstyle is kanshebber wegens de merknaam. Het vlees in product is volgens Wakker Dier namelijk niet biologisch.
Albert Heijn grootste liegebeest van 2017
Vorig jaar 'won' Albert Heijn de titel Liegebeest van het jaar vanwege d
e manier waarop de supermarktketen adverteerde met serranoham van het huismerk. Albert Heijn suggereerde in de Allerhande dat serranoham-varkens buiten in een wei lopen. In werkelijkheid zitten de dieren hun leven lang in een krap hok in hun eigen poep.