De aangifte richt zich in het bijzonder op de stikstofberekeningen die voor Lelystad Airport zijn gebruikt. Daaruit zou blijken dat de toekomstige luchthaven voor vakantievliegverkeer zo weinig stikstof uitstoot, dat er geen natuurvergunning nodig is. Een natuurvergunning zou onder de huidige stikstofmaatregelen een belangrijk probleem voor de opening van Lelystad Airport kunnen zijn.
Fouten
Deskundigen van SATL bewezen eerder al dat die berekeningen nooit konden kloppen en dat allerlei stikstofbronnen niet meegeteld waren. De actievoerders kregen gelijk van onder meer het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Eerder ontdekten de actievoerders ook al zulke grote fouten dat er een nieuw milieurapport moest worden gemaakt.
Vliegveld Nederland
Dat is te zien in de uitzending ‘Vliegveld Nederland’ (2017). In de aflevering onthulde Zembla dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat Zembla in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen.
Leon Adegeest vermoedde al langer dat de geluidsoverlast groter wordt dan in de stukken van het ministerie is berekend. Hij woont in de buurt van Dalfsen, in een landelijke omgeving waar straks vliegtuigen overheen zullen gaan vliegen.
In Zembla vertelt hij hoe verbaasd hij was toen hij las wat de voorspelling van de overheid was. Hij begreep niet hoe kan het dat boven zijn huis geen geluidsoverlast werd voorspeld terwijl een brief zegt dat ze op 1400 meter over vliegen: “Dat rijmt gewoon niet met de getallen." Daarom begon hij zelf met een geluidsstudie. Wekenlang stortte hij zich op de stukken die de overlast van Lelystad Airport berekenen en ontdekte hij rekenfouten in de modellen die de overheid en de leiding van Luchthaven Lelystad gebruikten:
Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.