Vrachtwagens iets schoner
• 22-02-2019
• leestijd 1 minuten
© Vrachtwagens zorgen nu nog voor een kwart van de CO2-uitstoot op de weg.
In Europa is deze week een klimaatakkoord gesloten voor vrachtwagens. Onder leiding van GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is besloten dat de CO2-uitstoot in deze miljardensector in 2025 moet zijn afgenomen met 15%, en in 2030 met 30%. Dat lijkt op het eerste gezicht een beetje mager, aangezien Europa zichzelf veel ambitieuzere klimaatdoelstellingen heeft opgelegd. Toch is het wel bijzonder. Want, ‘de auto’ is voor veel landen toch wel de heilige koe. Met als belangrijkste pleitbezorger, Duitsland, het land met de grootste auto-industrie van Europa.
De VS, Japan, India en China hadden al eerder beperkingen gesteld aan de CO2-uitstoot van vrachtwagens. Europa besloot verder dat vanaf 2025, 2 procent van alle vrachtwagens die de fabriek verlaten emissievrij moet zijn. Het aandeel ‘schone vrachtwagens’ moet de jaren daarna stijgen. De transportsector wordt gezien als Europa’s grootste klimaatprobleem.
Europarlementariër Bas Eickhout heeft zich de afgelopen jaren veel beziggehouden met de strijd voor schoner vervoer in Europa. Net als met het grote dieselschandaal (sjoemel-software). Bij de komende Europese Verkiezingen is Eickhout lijsttrekker van de Europese Groenen, de zogeheten ‘Spitzenkandidat’. PvdA politicus Frans Timmermans is de Spitzenkandidat van de sociaaldemocraten.