Wat is de invloed van de coronacrisis op de vraag naar fossiele brandstoffen? Verschillende organisaties proberen de gevolgen in kaart te brengen. Zo kom de ING deze week met week met een rapport over klimaatverandering en het Internationaal Energie Agentschap (IEA) ziet pas in 2025 de vraag naar energie 'herstellen'.
Economie niet groener
Hoewel de vraag naar fossiele brandstoffen door de coronacrisis en de lockdowns 'ongekend' is gedaald, is de economie niet groener geworden, stelt de ING. De coronacrisis heeft volgens het rapport weinig invloed op de wereldwijde inspanningen om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te behalen.
Er moet daarom een 'krachtiger klimaatbeleid' komen, met een focus op aanpassen in plaats van voorkomen. Ingrijpen in beleid is nodig om CO2-verlagende investeringen op grote schaal rendabel te maken. Investeringen in hernieuwbare energie, energiebesparing en elektrificatie zijn juist nodig om het gebruik van fossiele brandstoffen af te bouwen, zegt ING.
Verder benadrukt het rapport de grote verschillen van de impact van de klimaatscenario's tot 2040 tussen verschillende sectoren. Dankzij elektrische auto's kan de vraag naar olie met bijna driekwart dalen, mits elke nieuwe auto die in 2035 verkocht wordt ook elektrisch is. Vrachtwagens en scheepvaart blijven naar verwachting nog sterk leunen op olie. De luchtvaart zal waarschijnlijk ook nog een flink beroep doen op olie, als het vliegverkeer weer stevig aantrekt.
Herstel van vraag naar energie pas in 2025
Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) concludeert in zijn rapport dat door een traag economisch herstel van de coronacrisis, de wereldwijde vraag naar energie pas in 2025 weer op niveau zal zijn. Zelfs in het meest optimistische scenario rondom de ontwikkeling van een vaccin zal de coronacrisis een blijvende impact hebben op de energiesector.
Volgens het IEA is nog te vroeg om te zeggen of de coronacrisis een aansporing of een tegenslag is voor regeringen en de energiesector in hun pogingen om te verduurzamen.
Voor de lange termijn verwacht het IEA dat door efficiëntere en elektrische voertuigen de vraag naar olie zal afnemen. Eerst neemt de vraag naar olie nog toe door opkomende landen zoals India. In 2030 zullen er nog ongeveer 103 miljoen vaten olie per dag geproduceerd worden. Na 2030 zal de productie afnemen tot slechts 100.000 vaten per dag is de voorspelling.
Door onzekerheid over de toekomstige vraag naar olie in combinatie met de dalende olieprijs dit jaar, weten olieproducenten niet wat ze met investeringen moeten doen. Er zou een mismatch in vraag en aanbod kunnen ontstaan, aldus het agentschap.