De vliegtaks wordt ongeveer 7 euro per ticket, ongeacht de reisbestemming. Het gaat om één vast bedrag om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken.
Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving van RTL Nieuws hierover. Eerder overwoog het kabinet nog een heffing van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro voor intercontinentale vluchten. De vliegtaks wordt in 2021 ingevoerd. Verder komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen.
Duurdere tickets
Hoewel de vliegtaks is bedoeld voor het milieu, verwacht het kabinet niet dat de invoering tot veel minder vraag naar vliegreizen zal leiden. Tickets worden de komende tijd toch wel duurder, mede door de schaarse capaciteit op Schiphol. Met de extra winst die luchtvaartmaatschappijen daardoor maken, kunnen zij de belasting in belangrijke mate voor eigen rekening nemen.
‘Te weinig’
Natuur & Milieu heeft nog niet veel reden tot juichen. “Wij zijn blij met het invoeren van een vliegtaks, maar zo'n laag bedrag gaat natuurlijk weinig effect hebben op klimaat, geluidsoverlast of volksgezondheid. Wij vinden dat dit kabinet, dat zich het groenste ooit noemt, dat beter moet kunnen”, zegt directeur Marjolein Demmers. “Vliegtickets worden nu nog helemaal niet belast, net als de kerosine voor vliegtuigen. Tickets zijn daardoor goedkoop, en de vraag naar vliegen veel te hoog. Zou je vliegen wel eerlijk belasten, dan zouden tickets 35 procent duurder worden. Gemiddeld kost een ticket ongeveer 200 euro, dus die 7 euro zou eigenlijk 70 euro moeten zijn.”
Geen effect
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers stelt dat de vliegtaks een 'effectloze maatregel is, die alleen 200 miljoen extra in de staatskas brengt'. “Het politieke doel van deze maatregel was het verminderen van de klimaat- en milieuschade veroorzaakt door de luchtvaart. Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Rijksoverheid blijkt dat deze vliegtax vrijwel geen positief effect heeft op het bereiken van dit doel. Uit dezelfde onderzoeken blijkt ook dat het geen groot effect heeft op de keuzes die de consument gaat maken. Wij hadden gehoopt op beleid dat juist de innovatie in de sector zou aanjagen en innovatie zou nastreven”, aldus de verkeersvliegers.
Opbrengst
De opbrengst van de vliegbelasting die het kabinet in 2021 wil invoeren, vloeit rechtstreeks in de schatkist. Dat heeft staatssecretaris Menno Snel (Financiën) gezegd na afloop van de wekelijkse ministerraad. In het regeerakkoord stond dat geld dat binnenkomt door dergelijke 'groene' belastingen, naar lastenverlichting voor burgers en bedrijven zou gaan.
Snel benadrukte dat de vliegtaks in de eerste plaats bedoeld is om een prijskaartje te hangen aan milieuvervuiling door de luchtvaartsector. Vliegen is nu nog de enige vorm van vervoer waarop helemaal geen belasting wordt geheven, aldus de bewindsman. "Wij willen dat milieuvervuiling echt betaald wordt, dus ook in de luchtvaart.'"
De precieze tarieven staan volgens Snel nog niet helemaal vast maar zullen rond de 7 euro per ticket komen te liggen. Dat geldt voor zowel korte als lange vluchten. De belasting wordt geheven bij de luchtvaartmaatschappijen. Die mogen zelf kiezen of ze die doorberekenen aan hun klanten. De vliegtaks geldt niet voor passagiers die alleen overstappen op een Nederlandse luchthaven.