Verbreding A27 nodig?
• 16-06-2016
• leestijd 1 minuten
In de jaren tachtig ketenden actievoerders zich vast aan de bomen van het bos in Amelisweerd om de aanleg van de A27 te voorkomen. Inmiddels ligt de snelweg bij Utrecht er al weer heel wat jaren. Minister Schultz van Verkeer vindt nu dat er nog meer asfalt bij moet om de files daar aan te pakken. De kosten voor deze verbreding en de aanleg van een nieuw verkeersplein voor de aansluiting tussen de A28 en de A27 zou zo'n 1,2 miljard euro moeten gaan kosten.
Gemeente tegen
Niet alleen actiegroepen zijn tegen deze verbreding van de A27. Ook de gemeente Utrecht is tegen. Zelfs de provincie is zeer kritisch. 6 juni heeft een grote meerderheid een motie van Groen Links, D66 en 50Plus aangenomen die scherpe voorwaarden stelt aan het hele plan. Zij willen dat er opnieuw gekeken gaat worden naar de cijfers van de economische groei waarmee de plannen van minister Schultz zijn onderbouwd. Zo heeft het Planbureau voor de Leefomgeving in een kosten-baten analyse berekend dat de balans op dit moment negatief uitvalt voor het plan.