Het provinciebestuur van Gelderland houdt woensdag een spoeddebat over beleid van het ministerie van Infrastructuur. Recent is gebleken dat het ministerie Gelderse boerenbedrijven op de Veluwe heeft opgekocht, om de stikstofruimte van die bedrijven te gebruiken voor de verbreding van de snelweg A27 in Utrecht. De vijf coalitiepartijen en de SGP zijn heel boos over deze handelwijze van het ministerie en roepen de provincie op om te weigeren de natuurvergunningen van die bedrijven in te trekken. Als de provincie dat niet doet, komt er geen stikstofruimte vrij en heeft het ministerie niets aan de aankoop.
Overheden hebben sinds het uitbreken van de stikstofcrisis afspraken met elkaar gemaakt over het zogenoemde extern salderen: het opkopen van boerderijen om de vrijkomende stikstofruimte elders te gebruiken. Maar het is volgens ChristenUnie, VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en SGP in Gelderland niet de bedoeling om stikstofruimte te sparen. Het ministerie zou al sinds 2021 Gelderse bedrijven hebben opgekocht voor de verbreding van de A27, terwijl daar al vele jaren over wordt onderhandeld. De provincie wist er niets van, zegt verantwoordelijk gedeputeerde Peter Drenth.
Bovendien is Gelderland de provincie met de grootste problemen met stikstof en natuur. Volgens de boze politici heeft Gelderland vrijkomende stikstofruimte zelf hard nodig. "Het is toch wel opmerkelijk dat bedrijven dicht bij de Veluwe worden opgekocht om tientallen kilometers verderop in een andere provincie nieuwe uitstoot mogelijk te maken", stellen zij. Het ministerie zou de afspraken over extern salderen hebben geschonden. Ook zijn de provinciale spelregels over sloop en herbestemming van stikstofbelasters niet nageleefd. "Die regels zijn er niet voor niets: ze moeten criminaliteit en verloedering in het buitengebied voorkomen."
Bron: ANP
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.