De varkenssector zet kindermarketing in om jonge doelgroepen te bereiken. Na de lancering van
ThePigStory.nl stuurde de sector lespakket naar alle basisscholen in Nederland. Volgens Varkens in Nood staan deze vol met vol misleidende informatie en halve waarheden. De organisatie roept ouders en leraren op om verder te kijken dan deze voorlichting. Op het alternatief
varkensinnood.nl/ laten zij zien hoe het er aan toegaat in een varkensstal.
Rooskleurig beeld of realiteitDe varkenssector wil kinderen wijsmaken dat varkens een fijn leven hebben in de stal. Dit doen ze door onder andere vragen te beantwoorden van kinderen en deze d.m.v. videobeelden te beantwoorden. De beelden begeleidt door een vrolijk deuntje staan volgens Varkens in Nood in schril contrast met de realiteit voor varkens in de intensieve varkenshouderij. In het rondgestuurde lesmateriaal wordt met geen woord gerept over het leed dat deze dieren dagelijks wordt aangedaan.
Voorlichten Het is begrijpelijk dat de varkenssector jongeren behoedt voor de ellende in de varkensindustrie: deze beelden zijn vaak ongeschikt voor jonge kijker. Maar kinderen misleiden door pijnlijke onderwerpen te verzwijgen, is geen oplossing. varkensinnood.nl richt zich niet op kinderen, maar op ouders, verzorgers en leerkrachten om het hele verhaal van varkens in de varkenshouderij te vertellen.
Varkens in Nood heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de schaamteloze kindermarketing door de varkenshouderij. En begin september stelde De Partij voor de Dieren Kamervragen naar aanleiding van deze klacht. De Partij voor de Dieren vraagt de ministers om extra maatregelen tegen misleidende kindermarketing door de vee-industrie.
Bron: Varkens in Nood