De uitbreiding van Lelystad Airport wordt met een jaar uitgesteld.
Tegen de uitbreiding van het vliegveld bestaat veel weerstand. Burgers vrezen veel meer geluidsoverlast.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft woensdag bevestigd dat de uitbreiding van Lelystad Airport met een jaar is uitgesteld. Onder maximale druk de luchthaven in 2019 openen voor vakantievluchten is niet verantwoord, zei Van Nieuwenhuizen woensdag op een persconferentie.
De luchthaven van Lelystad moet vakantieverkeer van Schiphol gaan overnemen. Lelystad zou op 1 april 2019 open gaan, maar dat wordt dus zeker een jaar later. Het zou in eerste instantie gaan om 10.000 vliegbewegingen tot 2023.
Fouten in de geluidsberekening
Er was al een kink in de kabel gekomen omdat vorig jaar bleek dat er onvolkomenheden zaten in de geluidsberekening van het milieueffectrapport (MER) dat voor de luchthaven is opgesteld. Daarop moest de MER worden geactualiseerd.
Meer kans op vogelaanvaringen
Vogelbescherming luiden in 2017 al meerdere malen de noodklok. Doordat bij de uitbreiding van Lelystad de vliegtuigen laag vliegen is de kans op aanvaringen met vogels van de Oostvaardersplassen en andere natuurgebieden vele malen groter dan bij Schiphol. Ook voormalig defensie bioloog Luit Buurma maakte zich grote zorgen over de uitbreiding. Dertig jaar lang deed hij voor de luchtmacht onderzoek naar hoe deze aanvaringen zijn te vermijden. Maar tot grote verbazing van Buurma was de burgerluchtvaart geheel niet geïnteresseerd in onderzoek naar aanvaringen tussen vogels en vliegtuigen.
De minister heeft na het debat in december 2017 toegezegd de Milieueffectrapportage opnieuw te bekijken, tot nog toe maakten vogelaanvaringen geen deel uit van deze rapportage.
Voor de tweede keer uitstel
Vorig jaar september zei toenmalig verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) dat er uiterlijk in november 2017 een besluit moest worden genomen over de vliegroutes omdat de openingsdatum anders in gevaar zou komen.
Het is de tweede keer dat de uitbreiding wordt vertraagd. Oorspronkelijk zou de luchthaven al op 1 april dit jaar al moeten opengaan. Die vertraging in 2016 kwam omdat een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes langer duurde dan verwacht.
Reacties
Politieke partijen reageren positief op het besluit om de uitbreiding van luchthaven Lelystad een jaar uit te stellen. Het kabinet maakt die beslissing later woensdag openbaar. In de coalitie hadden vooral ChristenUnie en D66 moeite met de gang van zaken. Eppo Bruins van de ChristenUnie pleitte in januari al voor uitstel. Hij kreeg toen bijval van D66.
Reactie Groenlinks
Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid (via Twitter): ”Door de geweldige inzet van bewoners maakt de minister nu eindelijk een pas op de plaats. Alleen lost een jaar uitstel niets op. Het luchtruim is té vol en groei luchtvaart staat haaks op klimaatdoelen. Wat GroenLinks betreft wordt uitstel afstel.”
Reactie D66
Jan Paternotte, Tweede Kamerlid: “Goed bestuur is de basis van het vertrouwen van de mensen in de overheid. Vliegveld Lelystad kan niet worden geopend op basis van rammelend onderzoek. D66 vindt dat het vliegveld pas open kan als er goed onderzoek aan ten grondslag ligt. Daarom maken we nu een pas op de plaats en is het goed dat de opening wordt uitgesteld. Eerst moet een onafhankelijke commissie beoordelen of er nú wel een deugdelijk onderzoek ligt over de gevolgen voor omwonenden en de leefomgeving, nu de fouten in de milieueffectrapportage zijn hersteld. Daar hebben de omwonenden recht op.”
Reactie SP
Cem Laçin, Tweede Kamerlid: “Dit is de eerste stap om het vertrouwen van de mensen uit Overijssel, Friesland, Gelderland en Flevoland in de overheid te herstellen. Wat de SP betreft komt van uitstel straks afstel.”
Reactie CDA
Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid: “Zorgvuldigheid in het proces staat voorop. Goed dat de minister dit ook inziet en daarom de opening uitstelt tot 2020. Hierin komt zij tegemoet aan de zorgen van de inwoners en dat onderstreept het CDA van harte. De extra tijd is van groot belang om het vertrouwen van onze inwoners te herstellen.”
Reactie ChristenUnie
Eppo Bruins, Tweede Kamerlid: “Voor mij is een zorgvuldig proces, het werken aan draagvlak en herstel van vertrouwen steeds véél belangrijker geweest dan april 2019 als openingsdatum. Uitstel is dus logisch. De minister maakt de enige juiste keuze. Door de fouten die in het verleden zijn gemaakt, is het vertrouwen in de regio tot onder het nulpunt gedaald.”
Reactie VVD
Remco Dijkstra, Tweede Kamerlid: “De VVD ziet geen andere optie dan uitstel van opening van Lelystad Airport tot 2020. De VVD vond en vindt dat Lelystad Airport zo spoedig mogelijk open moet gaan om Schiphol te ontlasten. Mensen nemen nu eenmaal graag het vliegtuig voor hun welverdiende vakantie. Dankzij Lelystad Airport is dat ook in de toekomst mogelijk. Maar dit mag niet ten koste gaan van de omwonenden. Alle belangen moeten serieus worden gehoord en meegewogen en dat is in het verleden onvoldoende gebeurd. Dat heeft het vertrouwen van omwonenden in de overheid ernstig geschaad. Nu is het aan deze minister om dat vertrouwen het komende jaar terug te winnen en te zorgen dat Lelystad Airport zo snel mogelijk open kan.”
Reactie PvdA
Gijs van Dijk, Tweede Kamerlid : “De PvdA vindt het een verstandig besluit om de uitbreiding van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen. De PvdA vindt dat eerst het luchtruim op orde moet zijn, met minder overlast voor bewoners en duidelijkheid over de aanvliegroutes, voordat er tot uitbreiding van luchthaven Lelystad kan worden besloten. De PvdA verwacht dus dat dit uitstel ook betekent dat het luchtruim op orde wordt gebracht. Er is nu te veel onzekerheid over de veiligheid en over geluidsoverlast voor bewoners. Bewoners moet er zeker van kunnen zijn dat ze veilig en rustig kunnen wonen.”
Reactie PVV
Dion Graus, Tweede Kamerlid: “Als langstzittende woordvoerder luchtvaart zeg ik jaar in jaar uit dat we moeten stoppen met de ontwikkeling van Lelystad. Laat Schiphol verder groeien. Dan voorkom je voorts dat miljoenen mensen die er niet voor hebben gekozen in de buurt van een luchthaven te wonen enige overlast ondervinden. Het is een dossier dat een parlementaire enquête waardig is."
Reactie Stichting HoogOverijssel
Voorzitter Jan Rooijakkers van: “We zijn er blij mee, maar we zitten er ook niet op te wachten dat de omwonenden van Schiphol nu meer last krijgen. Het voordeel van het uitstel is om nu eens goed na te denken om bijvoorbeeld korte afstanden alleen met de trein te laten doen en niet per vliegtuig. Dan heb je Lelystad helemaal niet meer nodig en het is ook veel beter voor het milieu.”
Reactie Stichting Red de Veluwe
Coos Paulusma: “Leuk dat de opening van Lelystad Airport met een jaar wordt uitgesteld, maar dat is niet voldoende. Wij willen uitstel tot na de herindeling van het luchtruim en er zekerheid is dat de aan- en uitvliegroutes aanmerkelijk hoger komen te liggen.”