Teun van de Keuken: Bewuste keuze
• 14-09-2014
• leestijd 2 minuten
Mag ik u een gewetensvraag stellen? Heeft u er bewust voor gekozen om dit programma op te zetten? Heeft u Vroege Vogels omcirkeld in de radiobode of in de krant, zodat u wist: mij kan niks gebeuren: zondagochtend zullen de zoetgevooisde stemmen van Janine en Menno door de kamer schallen?
Of heeft u, eerlijk zeggen, helemaal niet bewust gekozen? Heeft u, zoals sommigen verdwaasd door de supermarkt lopen en zonder er bij na te denken hun karretje volladen met allerhande etenswaar die om welke reden dan hun aandacht trekt- de kleur, de vorm, of de geur- vanochtend gewoon een zwiep aan uw radiotoestel gegeven, tot u dacht: Dit programma lijkt mij wel wat. Die mooie klassieke muziek, die charmante presentatoren en die boeiende onderwerpen...Laat ik daar n eens even blijven hangen.
Bent u een impulsluisteraar of een bewuste luisteraar? U hoeft zich als impulsluisteraar heus niet te schamen - de mens in nou eenmaal een dier en het is reuze ongezond alle driften voortdurend te onderdrukken, het is toch nóg beter is een bewuste luisteraar te zijn. Bewust kiezen is doorgaans te verkiezen boven handelen vanuit een vage, dwingende neiging.
In de supermarkt hebben ze daar iets op gevonden: de sticker. Op alle producten waarvan de supermarkt vindt dat bewust kiezende mensen ze zouden moeten kopen hebben ze een plaatje geplakt met de tekst ‘ bewuste keuze’. Dat is een heel slimme truc, die ook de normaal gesproken impulsieve klant een goed gevoel kan geven. Want als hij nu in zijn gebruikelijke halfslaap door de grootgrutter struint, hoeft hij niet langer naar de etenswaar te grijpen met de mooiste kleurtjes, maar kan hij meteen de bewust gestickerde spullen in zijn wagentje kieperen. Knappe jongen die hem later nog van een échte bewuste consument kan onderscheiden.
Welke producten zo’n sticker krijgen? Het voedsel dat de supermarkt gezond vindt. Of liever: etenswaar die minder ongezond is, want met minder suiker, zout en vet, dan vergelijkbare producten. Zo kunnen ijsjes, taart en kroketten een “Bewuste Keuze” zijn als ze iets minder ongezond zijn dan andere ijsjes, taart en kroketten. Wie alleen maar bewust kiest voor “bewuste keuze eten”, kan nog steeds heel dik en ongezond worden.
Daarom heb je niets aan een logo dat voor jou bepaalt dat je een bewuste keuze maakt. Maakt u uw u keuzes liever echt bewuster. In de supermarkt maar ook daarbuiten. Het is helemaal niet erg af en toe aan een impuls toe te geven- wie weet heeft u daardoor vandaag zomaar kennis gemaakt met dit prachtprogramma, maar uiteindelijk is het heerlijk minder als een zombie door de supermarkt en het leven te gaan.