Afgelopen driekwart jaar hebben Nederlandse supermarkten meer reclame op televisie gemaakt voor kweekzalm dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Wakker Dier meldt dat het aantal reclames meer dan verdubbeld is. De dierenwelzijnsorganisatie noemt de toegenomen promotie van kweekzalm absurd: “Kweekzalmen leiden een afschuwelijk leven en sterven momenteel massaal door parasieten zoals zeeluizen. Waarom moet dit dierenleed vaker in de reclame?”
Ongekend populair
Supermarkten Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Plus en Coop deden mee aan de extra reclame voor kweekzalm. Dit blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Nielsen, dat de mediabestedingen in Nederland registreert. De consument koopt meer zalm dan ooit tevoren, ook al is de zalm de afgelopen tijd veel duurder geworden door hoge sterfte van zalmen in Chili en Noorwegen.
Ophokken
De kweekzalm in Nederlandse supermarkten komt voornamelijk uit Noorwegen.
"Kweekzalmen leven daar met honderdduizenden soortgenoten opgepropt in grote kooien in een fjord. Ze leven dicht op elkaar en worden daardoor vaak agressief en depressief.''
Zeeluis
Daarbij kampen Noorse kwekerijen al jarenlang met zeeluizen, parasieten die een centimeter groot kunnen worden. "Deze parasieten grazen als een grasmaaier over de zalm heen en strippen zo huid, vlees en bloed van de levende zalm af. De luizen kruipen ook in de kieuwen waardoor ademhalen moeilijker wordt. De zalm heeft pijn en kan ziek worden en doodgaan'', legt Wakker Dier uit. De parasieten worden bestreden met pesticiden of met poetsvisjes die uit het wild worden gehaald waardoor de wilde populatie hard achteruit gaat.
Het is niet de eerste keer dat Wakker Dier consumenten waarschuwt voor het leed van kweekvissen. De organisatie wil dat de overheid vissen gaat beschermen met wetgeving en dat supermarkten eerlijker communiceren over vis. Lees
hier
meer.