Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Subsidies voor vlees- en zuivelreclame met miljoenen verhoogd

  •    •  
18-04-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
169 keer bekeken
  •  
Vlees Pixabay

De EU kende eind vorig jaar 46 miljoen euro aan subsidies toe reclamecampagnes voor vlees en zuivel. Alleen al voor eet-meer-vlees-campagnes trekt de EU 29 miljoen euro uit, meer dan het dubbele van 2022 . Vorig jaar daalden deze reclameuitgaven voor het eerst met miljoenen, maar dat is dit jaar niet voortgezet. 

Dit blijkt uit een onderzoek van dierenleedorganisatie Dier&Recht. "Het is in deze tijd absurd dat er wéér miljoenen euro's belastinggeld worden verspild aan reclames voor vlees en zuivel”, zegt directeur van de organisatie Frederieke Schouten. “Deze reclamesubsidies staan haaks op de klimaat- en gezondheidsambities van de Europese Commissie en leiden tot meer dierenleed. De subsidies zouden moeten stoppen, niet stijgen." 

Meer subsidie naar dierlijke producten

In totaal wijzen Europese Lidstaten 143 miljoen euro toe aan de promotie van voedsel. Iets meer dan de helft van dat geld, in totaal 75 miljoen euro, gaat uit naar campagnes met dierlijke producten. 46 miljoen daarvan wordt geïnvesteerd in vlees en zuivel reclames en de overige 29 miljoen naar de promotie van vlees. Dat is het dubbele van 2022. 

Minder subsidie naar plantaardige producten

Het bedrag dat uitgaat naar promotie van plantaardige producten loopt juist terug. In 2022 ging er nog een bedrag van 73 miljoen euro uit naar de promotie van plantaardige producten. In 2023 was dit nog slechts 68 miljoen. AL sinds 2021 is een dalende trend zichtbaar. 

''Dier&Recht roept de Commissie nogmaals op: neem uw eigen ambities serieus en stop met het tegenwerken van de transitie. Geef alleen nog subsidie aan reclamecampagnes voor duurzame en plantaardige producten,'' aldus Schouten. 

Bron: Dier&Recht 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.