© Pixabay
In de supermarkt liggen steeds meer boodschappen met een duurzaamheidskeurmerk. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker IRi. Het afgelopen jaar had ruim een vijfde van de boodschappen in onze winkelwagens een duurzaamheidslabel.
De afgelopen jaren groeide het marktaandeel van keurmerken voor duurzamere producten gestaag. Artikelen met bijvoorbeeld het keurmerk van Fair Trade, Beter Leven of Biologisch hadden bij elkaar een marktaandeel van 21 procent. Volgens IRi was het percentage boodschappen met een duurzaamheidskeurmerk niet eerder zo groot.
De opmars van duurzame producten komt niet alleen door een gedragsverandering van de consument, maar ook doordat meer producten in de supermarkt een keurmerk krijgen. Zo is het de bedoeling dat alle kip die in supermarkten wordt verkocht, voor het einde van volgend jaar een Beter Leven Keurmerk met minimaal 1 ster krijgt. Dat houdt in dat de dieren meer ruimte en speelmateriaal krijgen. Op het moment heeft 20% van de kip in de supermarkt het keurmerk.
De meest duurzame categorie in de supermarkt zijn de eieren: 81 procent van de eieren heeft een duurzaamheidskeurmerk. Vis komt vlak daarachter op de tweede plek.
Bron: ANP, IRi, Beter Leven
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.