© Pixabay: hpgruesen
De luchtvaartsector haalt opgelucht adem nu Schiphol na jaren eindelijk een natuurvergunning binnen heeft, maar sommige boeren en de milieubeweging reageren verontwaardigd. Boerenactiegroep Agractie noemt het "bijzonder wrang en onrechtvaardig" dat luchthaven Schiphol een natuurvergunning heeft gekregen, terwijl een grote groep boeren daar al jaren over in onzekerheid zit. "Waar PAS-melders en interimmers al 4,5 jaar zonder vergunning in onzekerheid zitten wordt Schiphol nog net even voor de verkiezingen gelegaliseerd", reageert Agractie.
PAS-melders zijn boeren die zitten te springen om een vergunning voor hun stikstofuitstoot, maar die niet kunnen krijgen bij gebrek aan stikstofruimte. Toen het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS) nog van kracht was, mochten ze volstaan met een melding, daarom worden ze zo genoemd. Interimmers zijn een andere groep die tussen de wal en het schip zijn gevallen.
"Het toont aan waar de prioriteiten van deze minister liggen", stelt Agractie over het besluit. Eerder lieten milieuorganisaties al hun teleurstelling blijken. Ook zij vinden het "krom" dat boerderijen uitgekocht moesten worden om de benodigde stikstofruimte op te halen.
"Dit is een gemiste kans voor de overheid om in te grijpen en natuur, omwonenden en klimaat te beschermen tegen de vervuiling van Schiphol", vinden Milieudefensie, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu.
KLM laat weten blij te zijn dat Schiphol de vergunning heeft gekregen. "Dit geeft ons zekerheid om onze operatie uit te voeren in de toekomst." De luchtvaartmaatschappij wijst verder op een plan van het bedrijf om zuiniger en stiller te vliegen, zodat het aantal vluchten op Schiphol niet omlaag hoeft.
Voorzitter Marnix Fruitema van de branchevereniging van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN noemt de vergunningverlening een "weloverwogen besluit" dat duidelijkheid brengt voor leden en de luchthaven. "Schiphol kan met de vergunning rechtmatig opereren. Die duidelijkheid is belangrijk voor de sector", zegt Fruitema. De vergunningverlening is volgens hem ook een "positief signaal" voor luchtvaartmaatschappijen. "Dit moet bijdragen aan positievere beeldvorming in Nederland omdat zij voldoen aan regelgeving."
De natuurvergunning die Schiphol heeft gekregen is in de Tweede Kamer met gemengde gevoelens ontvangen. Partijen zijn kritisch over de gang van zaken, onder meer omdat de luchthaven op eigen houtje boeren heeft uitgekocht om voldoende stikstofruimte vrij te spelen.
De huidige wetgeving staat volgens CDA-Kamerlid Eline Vedder toe dat Schiphol de vergunning krijgt. Maar haar bekruipt wel een "gevoel van onrecht" omdat het staatsbedrijf "als cowboy stikstofruimte heeft opgekocht", terwijl ook veel boeren in de knel zitten door veranderde stikstofregels. De VVD is blij met de vergunning voor Schiphol omdat de luchthave "een van de kurken waar onze economie op drijft" aldus kamerlid Daniel Koerhuis. Bij de linkse oppositie overheerst woede dat economische belangen voorrang hebben gekregen boven de natuur, het klimaat en de omwonenden van de luchthaven.
Bron: ANP
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.