© Pixabay
Schepen die varen op vloeibaar gemaakt aardgas (lng) zijn vanwege de grote hoeveelheden methaan die ze uitstoten slechter voor het klimaat dan wordt vermoed. Milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) doet zijn beklag over greenwashing van deze schepen.
T&E keek met speciale camera’s in de haven van Rotterdam naar schepen die op lng varen. Ze zagen dat de schepen aanzienlijke hoeveelheden methaan lekken. Methaan is een veel krachtiger broeikasgas dan kooldioxide. De milieugroep liet de camerabeelden beoordelen door onafhankelijke experts, die oordeelden dat er “intense onverbrande koolwaterstofemissies in de atmosfeer werden uitgestoten".
De vervuilende schepen doen intussen alsof ze ecologisch en groen zijn, zegt T&E. "De namen van deze nieuwe door lng aangedreven schepen "bevatten woorden als eco en ze zijn vaak groen geschilderd, maar hun groene geloofsbrieven houden daar op."
Volgens de eigenaar van een van de onderzochte schepen, het Franse CMA CGM, is lng momenteel de beste brandstof op grote schaal. Er wordt volop gewerkt aan het terugdringen van de uitstoot, aldus de eigenaar, en de emissie zou nu ook al minder zijn.
In tegenstelling tot auto's kunnen containerschepen geen lange afstanden afleggen op accu's. In de maritieme industrie wordt een breed scala aan alternatieve voortstuwingsmethoden en brandstoffen besproken. Naast waterstof en ammoniak staan ook zogenoemde 'e-fuels' in de belangstelling. Probleem is dat groene toepassingen nog niet op grote schaal beschikbaar zijn. De keuze is nog altijd tussen lng of dieselaandrijving.
Bron: ANP
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.