Braziliaans containerschip met lading soja
© WFF
Het is een doorn in het oog van de milieubeweging. De internationale scheepvaart is extreem vervuilend, zorgt voor een boel schadelijke herrie onder water en heeft anders dan veel andere sectoren weinig plannen om echt te verduurzamen. Dat moet anders, vindt Eelco Leemans van de Clean Arctic Alliance. Met deze koepelorganisatie heeft hij zich de afgelopen jaren met succes ingezet voor het afbouwen van stookolie in de Arctische wateren. Afgelopen week was Leemans bij het IMO-congres, een soort VN-top voor de scheepvaart. Nu schuift hij bij Vroege Vogels aan.
De internationale scheepvaart stoot enorm veel CO2-emissies uit. En terwijl het wagenpark steeds sneller elektrificeert blijft de scheepvaart achter. Sterker nog, de meeste internationale schepen gebruiken stookolie, een extreem vervuilende brandstof. Bij de verbranding komt veel CO2 vrij, maar ook schadelijke stoffen als zwart roet, fijnstof, zwavel- en stikstofverbindingen.
© Tien Tran via Pixabay
Waar we ook van af moeten in de scheepvaart zijn de scrubbers, aldus Leemans. Om te voorkomen dat na het verbranden van de stookolie zwaveloxiden de lucht in worden gepompt worden deze scrubbers ingezet om deze stoffen af te vangen. Of ‘te wassen’, zoals het ook wel wordt genoemd. Omdat veel schepen nog goedkope hoogzwavelige stookolie gebruiken zijn ze verplicht om scrubbers aan boord te hebben. Er is trouwens veel kritiek op. Het blijkt namelijk dat veel schepen het ‘scrubwater’, dat vol zit met schadelijke metalen en PAKs niet aan land brengen maar op zee overboord kieperen. Hup de zee in.
© Наталья Коллегова via Pixabay
Een ander groot probleem op zee is de herrie, onder andere afkomstig van scheepsschroeven. Uit recent onderzoek van de Universiteit van Bristol blijkt dat dolfijnen, om boven dat lawaai uit te komen, veel meer geluid moeten maken. Het is het zoveelste bewijs dat dieren in zee last hebben van het menselijk geluid (zoals geluid van scheepsschroeven, maar ook boortorens en de bouw van windmolens). Volgens Leemans zouden alle schepen zachter en met ‘stillere’ schroeven moeten gaan varen om de herrie op zee te verminderen.
Spitssnuitdolfijn
© Kelp Marine Research
Thema's:
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.