De ring rond Utrecht mag voorlopig niet worden verbreed. Het ministerie van Infrastructuur had daar toestemming voor gegeven, maar de Raad van State heeft dat besluit woensdag teruggedraaid. De minister moet opnieuw naar de plannen voor de A27 en de A12 kijken.
Stikstof
De verbreding van de snelweg leidt tot meer stikstofuitstoot, ook in natuurgebieden langs de weg. Volgens de minister zou dat de "natuurlijke kenmerken van die gebieden" niet aantasten, maar de Raad van State zegt dat dit niet zeker is. De verbreding is van groot belang voor het kabinet. Het project werd genoemd in het regeerakkoord. De plannen waren gebaseerd op het Programma Aanpak Stikstof (PAS), maar in mei zette de Raad van State een streep door dat programma.
De PAS voldoet volgens de RvS niet aan Europese regelgeving. De verbreding van de A27 en A12 is het eerste grote infrastructuurproject van de overheid dat in de problemen komt in het kader van de PAS-uitspraak.
Amelisweerd
Het ministerie wil over een afstand van 20 kilometer extra rijstroken aanleggen op de A27 en de A12. Daardoor komen op de A27 twee keer zeven rijstroken beschikbaar. Bij landgoed Amelisweerd zou het verkeer door een overkapte bak moeten rijden, waarvoor een strook bos moet worden gekapt. Daar wordt al sinds 1980 tegen geprotesteerd.
Milieudefensie noemt de uitspraak "een overwinning voor de natuur, de luchtkwaliteit en het klimaat".
De Tweede Kamer is verdeeld over het besluit. Linkse partijen zijn opgelucht. "De minister moet nu met echte oplossingen komen die goed zijn voor mensen, het klimaat en de natuur", zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. "Geen nieuwe list, maar investeren in OV en fiets."
Als het aan coalitiepartij VVD ligt, vindt het kabinet juist snel een oplossing zodat het kan "doorpakken" met de verbreding. "Alternatieven zijn niet toereikend of voorhanden", aldus Kamerlid Remco Dijkstra.
Bron: ANP
In november 2018 was er nog een grote actiedag tegen de verbreding van de snelweg. Vroege Vogels Radio maakte daar deze reportage over.