Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Recorddaling CO2 bij veel grote bedrijven, behalve de luchtvaart

  •    •  
15-04-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
co2 - publiek domein

© byrev

In 2023 daalde CO2 uitstoot van grote bedrijven sneller dan ooit tevoren, meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). De organisatie zag een relatief grote afname in de energiesector. Kolen hebben plaats gemaakt voor hernieuwbare bronnen om elektriciteit op te wekken.

Dat de luchtvaart in tegenstelling tot andere sectoren de CO2-emissies niet heeft weten te verminderen, is "schokkend", schrijft Natuur & Milieu, volgens eigen zeggen mede namens Milieudefensie, Greenpeace en de Milieufederatie Noord-Holland.

Tata Steel grootste uitstoter energiesector

Volgens de NEa ging de uitstoot van 345 Nederlandse industrie- en energiebedrijven die onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) vallen met ruim 13 procent omlaag tot zo'n 58,9 miljoen ton CO2. Tata Steel is nog steeds de grootste vervuiler, met ruim 4,5 ton uitstoot. In 2022 was dat nog 5,8 ton aan CO2. De afname komt volgens NEa voornamelijk door het onderhoud aan de hoogovens waardoor een deel van de fabriek stillag.

tatasteel_sasjavanmeel

Tata Steel

© Vroege Vogels

Relatief grote bijdrage daling vanuit energiesector

De energiesector heeft nog altijd het grootste aandeel in de CO2-uitstoot, maar was vorig jaar ook goed voor de sterkste afname. Zo liepen de emissies in deze sector met 6,7 miljoen ton terug ten opzichte van 2022, goed voor meer dan twee derde van de totale daling. De NEa constateert dat de vier Nederlandse kolencentrales een relatief grote bijdrage hebben geleverd, met 4,6 miljoen ton minder CO2-uitstoot.

"Deze daling is extra opvallend, omdat de eerdere wettelijke beperking van de inzet van elektriciteitsproductie uit kolen in 2023 niet gold", stelt de NEa. Die beperking hield in dat kolencentrales op maximaal 35 procent van hun capaciteit mochten draaien. De maatregelen werden echter halverwege 2022 ingetrokken om de leveringszekerheid van energie te waarborgen. "De daling van de uitstoot komt dus niet door direct opgelegde productiebeperkingen, maar doordat duurzame bronnen een goedkopere optie waren voor producenten dan fossiele bronnen", concludeert de NEa.

Kolencentrales Maasvlakte

© Kolencentrales op de Maasvlakte. Links de nieuwe, rechts de oude. Fotograaf: Zandcee - Wikimedia Commons

Hoge prijzen zorgen voor minder uitstoot

Volgens de NEa was de daling van de uitstoot in de industriesector onder meer het gevolg van de hoge prijzen van energie en grondstoffen in de eerste helft van het jaar. Dit leidde toen tot een lagere productie en daardoor minder uitstoot, bijvoorbeeld in de chemische industrie.

Luchtvaart is gestegen

De enige sector waar de emissies wel omhoog gingen, was de luchtvaart. Daar nam de uitstoot met 11 procent toe tot 2,6 miljoen ton CO2. Daarmee komen de cijfers weer in de buurt bij die uit 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. In dat jaar stootte de luchtvaart 2,9 miljoen ton CO2 uit.

"De cijfers van de emissieautoriteit vandaag tonen opnieuw aan dat de zogenaamde groene plannen van deze sector, waar de politiek al jaren op vertrouwt, een grote farce zijn", aldus Natuur & Milieu namens verschillende milieuclubs. Een recent onderzoek van luchtvaarteconomen, gedaan in opdracht van Natuur & Milieu, toont volgens deze organisatie nota bene aan "dat Schiphol kan krimpen zonder schade aan de economie".

"We kunnen niet langer toestaan dat de luchtvaart ongehinderd blijft groeien, ten koste van het klimaat, ten koste van de nachtrust en het welzijn van honderdduizenden omwonenden én ten koste van toekomstige generaties", zeggen de milieuorganisaties.

Bron: ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.