Wakker Dier krijgt steun van de Reclame Code Commissie in haar campagne tegen blank kalfsvlees. De Commissie verklaarde vandaag een klacht tegen de ‘bloedarmoedecampagne’ ongegrond. Ze oordeelde ‘dat het Hb gehalte van de kalveren dermate laag is dat de kalveren ziek genoemd kunnen worden’. Wakker Dier noemt in haar campagne kalveren ziek: de kalveren krijgen een ijzerarm dieet en krijgen daardoor bloedarmoede. Ondertussen zijn de meeste supermarkten gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees.
Eén miljoen kalfjes worden jaarlijks met een ijzerarm dieet bewust ziek gemaakt, uitsluitend om een blank kleurtje aan het vlees te geven. De kalveren hebben een bloedwaarde (hemoglobinegehalte) van 5 terwijl gezonde kalveren tussen de 7 en 10 hebben. Europese wetenschappers concludeerden dat met een bloedwaarde onder de 6 sprake is van: ‘anaemia levels that are associated with poor welfare because normal activity is difficult or not possible and other functions are impaired’. De toonaangevende kalvermelkfabrikant Denkavit stelt hierover: ‘Als je het met mensen vergelijkt: met de waarde van vijf millimol kom je het ziekenhuis niet uit.’
Stichting Wakker Dier voert momenteel een meerjarencampagne om één miljoen kalfjes te verlossen van bloedarmoede. De campagne richt zich op horeca, supermarkten en slagers. De bloedarmoede bij kalveren is typisch Nederlands dierenleed: Nederland is de grootste exporteur ter wereld van blank kalfsvlees. De Nederlandse firma Van Drie is de wereldmarktleider in kalfsvlees. In Nederland wordt kalfsvlees veel in restaurants gegeten en in toenemende mate ook in supermarkten verkocht. De consumptie stijgt al jaren.
De grote welzijnsproblemen die aan blank kalfsvlees kleven zijn:
Om het vlees blank te kleuren krijgen de kalveren ijzerarm voer wat tot bloedarmoede leidt.
De kalveren worden gelijk na de geboorte bij de moederkoe weggehaald.
600.000 kalfjes worden jaarlijks op jonge leeftijd op lange afstandstransport gezet naar Nederland; onder andere uit Polen en Litouwen.
Tot een leeftijd van 8 weken staan de kalfjes alleen in een box.
Daarna komen de kalfjes in krappe kale groepshokken zonder stro, staand in hun eigen stront.
Een blank kalf komt haar leven lang niet in de wei. Een hap gras zou haar vlees namelijk een gezond rood kleurtje geven.
De bloedarmoede staat centraal in de kalfsvleescampagne. De campagne zal moeten opboksen tegen de kalfsvleespromotie-campagne van de veesector die recent 3 miljoen subsidie van de EU kreeg.
Jaarlijks worden in Nederland anderhalf miljoen kalfjes vetgemest voor kalfsvlees. Driekwart daarvan heeft bloedarmoede. Omdat er onvoldoende kalfjes op Nederlandse melkveebedrijven worden geboren, worden jaarlijks 600.000 pasgeboren kalfjes geïmporteerd; de laatste jaren steeds vaker uit vergelegen landen als Polen en Litouwen. In Engeland zijn dierenbeschermers, supermarkten en boeren overeengekomen te stoppen met kalverexporten naar Nederland, vanwege het grote dierenleed in ons land. De kalveren voor het blank kalfsvlees worden in standaardhokken gehouden; de eerste acht weken alleen, daarna in krappe groepshokken. Een paar veebedrijven produceren onder label ‘Peter’s Farm’ waarbij de dieren wel meer ruimte hebben maar nog steeds bloedarmoede. Een vierde van de kalfsvleesproductie is tegenwoordig ‘rosé’vlees. Hiervoor geldt hetzelfde kalverleed als de blanke kalveren, exclusief de bloedarmoede. Er is in Nederland één biologisch kalverbedrijf: Boon in Ede. Daar lopen de gezonde kalfjes lekker buiten in de wei zodat het vlees een gezonde rode/roze kleur heeft.