Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

'Plofkip uit de horeca'

  •  
31-03-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
plofkip1.jpg
Na de supermarkten gaat Wakker Dier nu actievoeren tegen de plofkip in restaurants. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie staat het vlees nog op een merendeel van de menukaarten in Nederland. 'Hoog tijd dat ook restaurantketens de plofkip in de ban doen’, aldus Wakker Dier
Zondag maken we in Vroege Vogels bekend welke grote restaurantketen binnenkort plofkip vrij is. Verder zoekt Wakker Dier culinaire liefhebbers, die gaan meehelpen om de horeca in Nederland te veranderen.
Sinds 2012 voert de organisatie actie tegen de plofkip. Albert Heijn, Jumbo en Lidl maakten vorig jaar bekend dat ze de kip dit jaar uit de schappen  halen. Ze stappen over op een eigen type kip die wat betreft welzijn tussen plofkip en kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming in zit. Begin dit jaar bleek trouwens dat de Lidl niet is omgeschakeld naar een langzamer groeiend kippenras, zoals wel was beloofd.
Vroege Vogels besteedde in het verleden vaker aandacht aan 'de plofkip'. Zoals een dierenarts die een dergelijke kip onderzocht. Kijk hier naar het filmpje .
Vroege Vogels belde met een aantal bekende restaurantketens met de vraag of zij producten met plofkip verkopen. Hier de reacties:
Reactie AC Restaurants:
De kipproducten die wij gebruiken bij AC Restaurants worden geproduceerd volgens de Europese richtlijnen met betrekking tot de productie van kippenvlees. De kip is van een regulier Nederlands ras en voldoet aan alle strenge keuringseisen die er gesteld worden.
Als we de indeling op basis van productiewijze van brancheorganisatie NEPLUVI volgen, dan kunnen we het kippenvlees dat wij gebruiken onderbrengen in de categorie ‘gangbare kip’. Deze categorie is, aldus NEPLUVI, de meest duurzame en staat borg voor een verantwoorde manier van produceren en consumeren.
Reactie McDonald’s:
McDonald’s maakt gebruik van kippenborstfilet van reguliere kippen van vaste en gecertificeerde leveranciers. Onze pluimveehouders gaan met respect en zorg om met de vleeskuikens. We hanteren daarnaast hoogwaardige standaarden voor onze kipleveranciers. We zetten ons in voor dierenwelzijn met eigen dierenwelzijn-indicatoren bij alle leveranciers. We monitoren deze continu. Onafhankelijke externe controleurs controleren deze hele keten. Ons beleid is gericht op een balans tussen dierenwelzijn, duurzaamheid en betaalbaarheid voor onze gasten. We kijken continu waar we kunnen optimaliseren binnen deze balans. De vleeskuikens die we gebruiken voor onze producten komen voor 52% uit Nederland, 30% uit Brazilië en 18 procent uit Europese landen. Weet even dat we hierbij strengere eisen op het gebied van dierenwelzijn, dan nationale en Europese wetgeving vereist. Al het kippenvlees, dat uit andere landen komt, voldoet aan deze eisen.
Reactie KFC:
KFC gebruikt in haar restaurants de zogenaamde reguliere kip. KFC gaat zeer zorgvuldig om met haar kip. Wij kopen ons kippenvlees uitsluitend bij gecertificeerde leveranciers die onderworpen zijn aan de strenge kwaliteitscontroles van KFC. KFC neemt het dierenwelzijn serieus en werkt enkel samen met vertrouwde toeleveranciers die alle dierbeschermingsrichtlijnen en de wettelijk voorgeschreven EU-richtlijnen hierover in acht nemen. KFC Nederland koopt het kippenvlees uitsluitend bij Europese leveranciers. Het grootste gedeelte van het kippenvlees komt uit Nederland.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.