Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Peiling LTO: consument wil af van kiloknallers

  •  
04-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vlees kiloknaller

© Bron Pixabay

Kiloknaller-aanbiedingen moeten uit de supermarkten verdwijnen, vindt een meerderheid (62 procent) van de mensen die hebben deelgenomen aan een peiling van onderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van LTO Nederland. Volgens het bureau vormen de ruim 1500 respondenten een afspiegeling van de bevolking: er is gewogen op de factoren geslacht, leeftijd en opleiding.

De land- en tuinbouworganisatie wilde vooral weten hoe consumenten denken over duurzaamheid én de prijs die ze daarvoor over hebben. Een van de conclusies is dat "de consument wel wil, maar nog niet bewust de portemonnee trekt voor duurzaamheid". Een gangbare definitie van een kiloknaller is: vlees zonder keurmerk tegen een extra lage prijs.

Duurzaam

De meeste mensen letten wanneer ze boodschappen doen niet bewust op etiketten om te bepalen hoe duurzaam een product is: slechts 24 procent zegt dit wel te doen. Seizoensgroenten kopen zegt 59 procent belangrijk te vinden, 44 procent koopt bewust Nederlandse producten in plaats van producten die van ver moeten komen.

Van de ondervraagden koopt een op de drie weleens biologische producten, 46 procent koopt scharrelproducten.

Prijs

Consumenten zeggen dat de prijs voor hen niet leidend is bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel: voor 27 procent is dat de doorslaggevende factor. De mening van veel boeren dat ze geen eerlijke prijs voor hun producten betaald krijgen, wordt gedeeld door een 58 procent van de respondenten.

De supermarktsector wijst er zelf vaak op dat de marges ook daar helemaal niet groot zijn en er nu eenmaal kosten worden gemaakt in de keten.

Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.