Voor het eerst wordt in Nederland een binnenvaartschip gebouwd dat volledig op waterstof vaart. Het 135 meter lange vrachtschip Antonie wordt in 2023 in de vaart genomen, zo is de verwachting. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 4 miljoen euro uit voor de ontwikkeling en bouw.
Schone energiebron
Mits duurzaam geproduceerd, is waterstof volkomen schoon in het gebruik. In tegenstelling tot de vervuilende fossiele diesel die nu nog standaard is. Waterstof wordt geproduceerd door met elektriciteit water te splitsen in waterstof en zuurstof. Hoe duurzaam waterstof als energiebron uiteindelijk is, hangt af van de manier waarop de elektriciteit is opgewekt. Een schip dat op waterstof vaart, stoot in elk geval geen schadelijke stoffen uit.
"Varen op waterstof is nu niet langer meer een idee dat op de tekentafel ligt", stelt de minister tevreden vast. "Door dit schip te bouwen en er straks mee te varen, leren we in de praktijk wat er nodig is om waterstof veilig en op grotere schaal te gebruiken in onze binnenvaart." Ze noemt dat "een heel mooie stap vooruit op weg naar een binnenvaart zonder uitstoot".
Lenten Scheepvaart uit Nieuwegein bouwt het 3700 ton zware schip. Als het klaar is, gaat het zout vervoeren van de fabriek van Nouryon in Delfzijl naar de Botlek in Rotterdam.
Fossiele brandstoffen
De scheepvaartsector draait nu nog op fossiele brandstoffen en levert daardoor een bijdrage aan luchtvervuiling, klimaatverandering en de te hoge stikstofconcentraties in Nederland. Bij de verbranding van diesel komt CO2 vrij, dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde, en stikstofoxiden die dichter bij huis natuur- en gezondheidsschade veroorzaken.
Qua vergroening heeft de sector nog grote stappen te zetten. In 2050 moet de hele binnenvaart emissievrij zijn gemaakt. Om dat doel dichterbij te brengen, heeft de sector in 2019 een zogeheten Green Deal gesloten met de overheid. Ook banken, havens en kennisinstellingen zijn daarbij betrokken.