Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven presenteren donderdag 's werelds eerste door mierenzuur aangedreven bus. Hun zelfgebouwde systeem zit in een kleine trailer waarin mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, gekoppeld aan een elektrische bus. In de door het studententeam gebouwde trailer wordt mierenzuur (officieel Hydrozine) gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee de bus wordt aangedreven.
Een voertuig rijdt langer op waterstof dan op een accu of batterij. Waterstofgas heeft namelijk als nadeel dat je het onder hoge druk moet vervoeren en opslaan en dat het erg brandbaar is. Normaal gesproken zijn er grote tanks en hoge druk nodig om de stof op te slaan. Mierenzuur kun je gebruiken als vloeibaar en relatief veilig opslagmedium voor waterstof.
Productie van mierenzuur
Mierenzuur is een bijtende brandstof. Het heet zo omdat oa. mieren het gebruiken bij de aanval of verdediging. Het zit ook in de prikkende haartjes van brandnetels. Tot op heden wordt mierenzuur vrijwel uitsluitend geproduceerd uit fossiele grondstoffen. Op laboratoriumschaal is al aangetoond dat mierenzuur kan worden geproduceerd met behulp van CO2 en elektriciteit: directe elektrochemische conversie van CO2. Daarbij wordt eerst water met elektriciteit omgezet in waterstof en zuurstof. De waterstof wordt vervolgens direct gebruikt om de CO2 met behulp van elektriciteit om te zetten in mierenzuur. Mierenzuur is alleen CO2-neutraal als er niet-fossiel geproduceerde CO2 (bv uit mestvergisting) en duurzame energie wordt gebruikt.
De Eindhovenaren denken dat mierenzuur de oplossing is voor de schone auto van de toekomst. De studenten willen het project verder ontwikkelen en hopen aan het eind van het jaar een bus op mierenzuur operationeel te hebben die ook de weg op mag.