De onderbouwing van de aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport klopt niet. Bovendien zijn er grote onduidelijkheden over de door het vakantievliegveld veroorzaakte stikstofuitstoot. Daarom kan het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de aangevraagde vergunning niet verlenen, vinden de provincie Overijssel en negen gemeenten in die provincie. Ze hebben hun zienswijze woensdag ingediend.
Dreiging met stap naar rechter
Overijssel schaart zich hiermee achter de protesten die de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) en milieugroepering Mobilisation for the Environment (MOB) vorige maand al indienden. Volgens deze groeperingen wemelt de vergunningaanvraag van de fouten. Mocht het ministerie toch een vergunning afgeven, dan stappen zij direct naar de rechter. SATL en MOB zeggen dat ze desnoods jaren kunnen procederen.
'Opknippen wettelijk niet toegestaan'
De provincie Overijssel en de gemeenten struikelen er vooral over dat de aanvraag is "opgeknipt." Er wordt volgens de overheden nu een natuurvergunning aangevraagd voor 10.000 vliegbewegingen, terwijl al vaststaat dat Lelystad Airport wil doorgroeien naar 45.000 vliegbewegingen. "Opknippen van de vergunning is wettelijk niet toegestaan. De vergunning moet betrekking hebben op het hele project, en dat zijn in dit geval 45.000 vliegbewegingen", aldus de provincie.
Het is de bedoeling dat Lelystad Airport vanaf 2022 het vakantievliegverkeer van Schiphol gaat overnemen.