Noorse vistelers gaan elektrisch varen
• 09-03-2017
• leestijd 1 minuten
© Bron: Siemens
In Noorwegen vaart het eerste elektrisch aangedreven werkschip voor de visteelt ter wereld. De 'Elfida' van een Noorse zalmteler werkt op batterij-energie en wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen.
In opdracht van de lokale scheepswerf heeft het bedrijf Siemens een compleet elektrisch voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld. De technologie is bedacht voor offshore-schepen en is daarom onder de zwaarste omstandigheden getest. Het elektrische systeem bespaart brandstof en is milieuvriendelijker omdat de elektromotor geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt. Het schip vaart vanaf de kust naar het 12 kilometer verderop gelegen visteeltstation.
Het gebruik van elektrische schepen is bij uitstek in Noorwegen zinvol, omdat het land zijn stroom bijna uitsluitend uit hernieuwbare bronnen opwekt. Hier worden dus geen broeikasgassen bij uitgestoten. Als de gehele vissersvloot, die jaarlijks ongeveer 400 miljoen liter diesel per jaar verbruikt, overstapt naar elektrische voortstuwing kan het brandstofverbruik met 80 procent worden teruggedrongen.