Het
rapport Dirty Diesel
van de Zwitserse niet-gouvernementele organisatie Public Eye, heeft harde bewijzen gepubliceerd waaruit blijkt dat internationale brandstofbedrijven op grote schaal giftige brandstof exporteren naar Afrika. Een groot deel hiervan wordt geproduceerd door bedrijven in het havengebied van Nederland en België.
Olie afkomstig uit Afrika
Het is voor bedrijven voordelig om giftige stoffen te mixen met olie van goede kwaliteit en deze vervolgens terug te sluizen als een mindere kwaliteit benzine en diesel. Dit drukt de kosten van het normaliter dure afvalverwerkingsproces van de toxische stoffen. De olie is vooral afkomstig uit Afrikaanse landen; de milieunormen liggen hier veel lager dan in de westerse landen. De brandstof gaat onder meer naar Nigeria, Mali, Liberia, Senegal en Ghana.
Hoofdrol voor Nederlandse havenbedrijven
Twee Nederlandse bedrijven doen dit ook en spelen zelfs een hoofdrol in het proces. Het gaat om de bedrijven Vitol en Trafigura zij hebben beide raffinaderijen en opslagtanks in het zogenoemde ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen), hier mengen zij de grondstof met giftige stoffen en verschepen het vervolgens naar Afrika. De bedrijven verzorgen de brandstof levering maar bezitten ook de pompstations waar de brandstof wordt verkocht, op deze manier beheersen zij de hele keten.
Brandstof onderzocht
In acht landen is brandstof van pompstations onderzocht. Hieruit kwam dat de vervuilde diesel wel 378 keer zoveel zwavel bevatte als in Europa is toegestaan. In het Dirty Diesel rapport staat tevens dat de normen van andere giftige stoffen zoals benzeen ook de Europese norm overschrijden.
Toenemende luchtvervuiling in Afrikaanse steden
Doordat de giftige stoffen worden uitgestoten in vooral de Afrikaanse grote steden zullen hier de risico's het grootst zijn, aldus een recent VN onderzoek. Volgens de
ICCT,
een organisatie die onderzoek doet naar schoon vervoer, heeft de bevolking in Afrika in 2030 dan ook een drie keer zo hoge kans om te sterven aan de gevolgen van fijnstof dan de bevolking van Europa, de VS en Japan bij elkaar.
Niet illegaal
Omdat de verkoop van vervuilende brandstof in Afrika niet illegaal is spreken Trafigura en Vitol de resultaten niet tegen. Ze zeggen de aanpak van de uitstoot van giftige stoffen wel te steunen, maar dat ze geen invloed hebben op de milieunormen in die landen.