Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Misleidende keurmerken voor duurzaamheid moeilijk te herkennen

  •    •  
29-08-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
69 keer bekeken
  •  

Een op de drie consumenten kan betrouwbare en onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van neplogo's of valse claims. Dit meldt voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal na onderzoek onder ruim duizend mensen.

Het onderzoek draaide om duurzaamheidslabels die niet op voedingsmiddelen staan, maar bijvoorbeeld op schoonmaakmiddelen en cosmetica. In het onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction kregen deelnemers logo's te zien van bestaande keurmerken en een die nep is. Zo dachten veel deelnemers een niet-bestaand logo te herkennen.

Misleidende keurmerken

"Dit illustreert hoe eenvoudig het is om mensen met een willekeurig 'groen' logo de indruk te geven dat ze een product met een erkend keurmerk aanschaffen. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de consumenten hierdoor wordt misleid", zegt Paulien van der Geest, expert keurmerken bij Milieu Centraal.

Consumenten willen volgens de voorlichtingsorganisatie meer duidelijkheid over de betrouwbaarheid van logo's en meer onafhankelijke controle. Van de ondervraagden wil 43 procent een verbod op misleidende logo's of nepkeurmerken, meldt Milieu Centraal. "Helaas zijn er ook talloze logo's die de indruk wekken dat een product is gecertificeerd terwijl dat niet zo is. Consumenten denken hierdoor een product met keurmerk te kopen, maar worden eigenlijk misleid", aldus Van der Geest.

Groene uitstraling

Op de verpakking worden volgens haar bijvoorbeeld logo's met een 'groene' uitstraling of afbeeldingen van blije dieren gezet om milieu- of diervriendelijkheid te suggereren. Maar op het product staan dan geen onafhankelijk gecontroleerde keurmerken die de claims ondersteunen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt hiertegen op en kan daarbij stevige boetes uitdelen, benadrukt ze.

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat vier op de tien consumenten zeggen bereid te zijn meer te betalen voor een non-foodproduct met een betrouwbaar milieukeurmerk. Bijna de helft (46 procent) zegt volgens Milieu Centraal vaker te willen letten op duurzaamheidskeurmerken. Volgens het onderzoek herkende 45 procent van de mensen het EU Ecolabel, het officiële Europese milieukeurmerk voor non-foodproducten. Daarnaast kenden ruim zeven op de tien deelnemers het logo van Fairtrade.

Bron: ANP

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.