Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Minderheid Europese bedrijven op schema met klimaatdoel

  •  
10-03-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
77 keer bekeken
  •  
co2-g8c3d0a17a_1920

klimaatverandering

© Pixabay

Slechts 16 procent van het Europese bedrijfsleven heeft zich doelen gesteld om CO2-uitstoot tegen te gaan die in lijn zijn met het klimaatakkoord van Parijs. Dat berekende het Carbon Disclosure Project (CDP), een organisatie die bedrijven helpt hun impact op het milieu te meten.

Goede bedoelingen

Volgens het CDP zijn er goede bedoelingen te over. Zo hebben vorig jaar veel meer bedrijven zich klimaatdoelen gesteld die op wetenschappelijke kennis zijn gebaseerd, zogeheten science based targets (SBT's). De non-profitorganisatie spreekt van een toename van 85 procent.

Maar nog lang niet al die doelstellingen zullen bijdragen aan de begrenzing van de opwarming van de aarde tot maximaal 1,5 graad Celsius, zoals op de klimaatconferentie in Parijs van 2015 is afgesproken. Als alle bedrijven die op wetenschap gebaseerde klimaatdoelstellingen hanteren zich echt zouden toeleggen op de klimaatdoelen van Parijs, zou dit jaarlijks het equivalent van 300 megaton tot 450 megaton CO2 aan uitstoot schelen. Dat is ongeveer evenveel als Frankrijk en Nederland samen aan broeikasgassen uitstoten.

Concrete plannen

Onderzoekers baseerden zich op de gegevens van ruim 1200 bedrijven, waaronder zo'n 40 Nederlandse, die via het CDP hun inspanningen tegen klimaatverandering bekendmaken. Daarbij valt op dat veel bedrijven wel harde doelstellingen hebben geformuleerd voor het tegengaan van klimaatverandering, maar minder ondernemers ook concrete plannen hebben om schaarste aan schoon water en ontbossing tegen de gaan. Slechts 1 op de 20 deelnemers aan het onderzoek heeft voor alle drie de thema's een actieplan opgesteld.

Bron: ANP 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.