Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Minder nachtvluchten en verbod privéjets op Schiphol

  •  
04-04-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
213 keer bekeken
  •  
Schiphol - publiek domein

© Pixabay: hpgruesen

Vluchten naar de dag

De komende tijd zoekt de luchthaven uit in hoeverre het mogelijk is die vluchten naar de dag te verplaatsen. Qua start- en landingsrechten is de ruimte beperkt, ook omdat het kabinet het maximumaantal vluchten wil verlagen. Ook komt er geen tweede Kaagbaan en worden privévliegtuigen en "de meest lawaaiige toestellen" voortaan geweerd, waarbij de normen geleidelijk strenger worden. Verder wil Schiphol privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer weren. "Dit verkeer zorgt voor onevenredig veel geluidsoverlast en CO2-uitstoot per passagier (ongeveer 20 keer zoveel CO2 in vergelijking tot een lijnvlucht). Van deze vluchten is 30 tot 50 procent vakantievluchten naar bestemmingen als Ibiza, Cannes en Innsbruck. Naar de meest gevlogen bestemmingen met privéjets zijn bovendien voldoende lijndiensten beschikbaar."

De maatregelen gaan uiterlijk gelden in 2025-2026. "Het aantal ernstig gehinderden rond Schiphol daalt hiermee, volgens de geldende modellen, met ongeveer 17.500 (16 procent) en het aantal omwonenden met ernstige slaapverstoring daalt met ongeveer 13.000 (54 procent)," stelt Schiphol.

Welzijn omwonende en het milieu

Omwonenden van Schiphol zijn blij dat er in de nacht veel minder vliegtuigen meer boven hun huizen zullen vliegen. Buurtbewoners verenigd in de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) krijgen hierdoor meer nachtrust.

In een reactie op de plannen waarschuwde de vakbond voor het verlies van banen door de plannen. Bij luchtvaartmaatschappijen klinkt het verwijt dat vakantiereizigers de dupe zijn. Maar Schiphol vindt dat de balans de afgelopen jaren te veel was uitgeslagen naar de Nederlandse economie en luchtvaartmaatschappijen, ten koste van het welzijn van omwonenden en het milieu.

Schiphol hoopt wel 2,5 procent van alle vluchten te reserveren voor vrachtvluchten, omdat die van economisch belang zijn. Dat is nu nog lastig, want om recht te hebben op bepaalde start- en landingstijden moeten luchtvaartmaatschappijen die 'slots' regelmatig gebruiken. Vrachtvluchten gaan juist onregelmatig. Voor een aanpassing van de regels is overleg op EU-niveau nodig.

Voor de omgeving start Schiphol samen met het Rijk een 'omgevingsfonds'. Schiphol stelt hier tot 2030 in totaal 70 miljoen euro voor beschikbaar, dat geïnvesteerd kan worden in innovatieve bouwconcepten, woningisolatie en gebiedsontwikkeling.

Reactie Greenpeace

Milieuorganisatie Greenpeace is blij met de plannen van Schiphol-topman Ruud Sondag om 's nachts niet meer te vliegen en vervuilende vliegtuigen en privéjets te verbieden. "Eindelijk lijkt de knop om bij Schiphol", stelt luchtvaartexpert Maarten de Zeeuw van de organisatie. "De luchtvaart is helemaal uit z’n jas gegroeid en gaat ver over de grenzen van omwonenden, natuur en klimaat. 's Nachts niet meer vliegen is het minste wat je kunt doen."

Reactie KLM

Luchtvaartmaatschappij KLM is verbaasd dat Schiphol zelfstandig maatregelen afkondigt om de geluidsoverlast aan te pakken. "We willen het liefst als sector gezamenlijk met verdere maatregelen komen om de CO2-uitstoot en de geluidshinder terug te dringen", laat de maatschappij in een verklaring weten. Alleen zo'n gezamenlijke aanpak zal volgens de KLM "leiden tot een luchtvaart die in balans is met de omgeving en het klimaat".

Bron: ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.