Te veel stikstof is slecht voor de biodiversiteit in bepaalde natuurgebieden. In de nieuwe wet is daarom afgesproken dat 40% van de stikstofgevoelige natuurgebieden in Nederland in 2025 gezond moeten zijn. In 2030 moet dat 50% zijn en in 2035 moet dat 74% zijn. Hoe deze doelen precies gehaald moeten worden is niet duidelijk.
PAS 2.0: een nieuw debacle
Volgens de man die het stikstofprobleem in Nederland op de kaart heeft gezet is het een wassen neus, zijn de afgesproken doelen ‘boterzacht’ en levert het geen winst op voor de natuur. Verder vindt Vollenbroek het opvallend dat zowel het verkeer als de bouw buiten schot zijn gebleven in de wet. En dat de luchtvaart meer stikstofbudget krijgt. Volgens hem om de geplande uitbreidingen van Schiphol en de openstelling van luchthaven Lelystad mogelijk te maken. Een PAS 2.0 debacle kondigt zich aan, aldus Vollenbroek.
Maatregelen ontbreken
Coalitiepartijen zijn niet enthousiast over de initiatiefwet, omdat de wet erg ambitieuze doelen vastlegt. De maatregelen die ervoor moeten zorgen dat die doelen gehaald worden, ontbreken. GroenLinks geeft aan wel voorbeelden te hebben gegeven van maatregelen, zoals het halveren van de veestapel. Vollenbroek reageert dat de nieuwe wet volgens hem zou leiden tot "stikstoffraude en juridische procedures". Volgens MOB gaat met deze wet de "aftakeling van de natuur onverminderd hard door".
Ontevreden milieuorganisaties
Verschillende milieuorganisaties vinden de aangescherpte stikstofwet te mager. Greenpeace reageert dat het "volstrekt onduidelijk is" of het maatregelenpakket de uitstoot van stikstof ook voldoende bij de bron aanpakt. Milieudefensie erkent dat het nieuwe voorstel beter is dan het vorige, maar mist "een omslag naar écht natuurvriendelijke landbouw en emissievrij verkeer". Daarnaast wordt volgens de milieuorganisatie "de angel niet uit de stikstofcrisis gehaald".