De Milieucommissie van het Europees Parlement wil dat de internationale scheepvaart vanaf 1 januari 2022 onder het Emissiehandelssysteem (ETS) valt. Dit moet gelden voor reizen die vertrekken van, of aankomen in Europese havens. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout reageert positief op de stemming die vandaag plaatsvond: "Dit besluit zal de komende tijd nog heel wat stof doen opwaaien, zowel in de Europese hoofdsteden als in de rest van de wereld."
Eickhout: “In de Green Deal heeft de Europese Commissie aangeven dat het Europese ETS ook moet gelden voor internationale scheepvaart, zonder in te gaan op het wanneer en hoe. Het Europees Parlement vult dat nu in.”
CO2-emissie van de scheepvaart
De tekst die vandaag is aangenomen bevat, naast een harde datum, ook details over de wijze waarop scheepvaart onder het Europese Emissiehandelssysteem moet vallen. Zo wordt een fonds opgezet dat de inkoop van rechten voor kleinere scheepseigenaren centraal regelt om administratieve lasten te voorkomen. Daarnaast worden EU-landen verplicht een groot deel van de opbrengsten terug te laten vloeien naar de scheepvaartsector voor investeringen in nieuwe technieken. Eikchout: “Als de EU op deze wijze de uitstoot van internationale scheepvaart aanpakt, zorgt dit voor een grote prikkel waar de sector zelf veel baat bij heeft."
Bijhouden van de uitstoot
“Het is mooi dat deze stemming over wijzigingen gaat in een wetgevend dossier, waarmee het een besluit met tanden is”, zegt Eickhout. De stemming ging over een technische wet met regels over het meten en rapporteren van CO2-uitstoot van internationale scheepvaart. “Onder leiding van de Duitse Groene Europarlementariër Jutta Paulus is dit nu een politiek dossier geworden. Het gaat vanaf nu niet alleen meer over het bijhouden van de uitstoot, maar ook over het terugdringen ervan. Dit zorgt voor vuurwerk tijdens het vervolg van de onderhandelingen", aldus Bas Eickhout.
Na de zomervakantie stemt het voltallige Europese Parlement over de tekst, daarna beginnen de onderhandelingen met de EU-landen over de uiteindelijke wet.