Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Meeste plastic verpakkingen niet recyclebaar

  •  
17-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
70 keer bekeken
  •  
plastic flesjes_unsplash

© Unsplash

Bijna twee op de drie (65 procent) plastic verpakkingen van producten uit de supermarkt zijn niet of maar beperkt recyclebaar. Maar meer dan de helft van de verpakkingen die niet goed te recyclen zijn, wordt dat wel met een of twee simpele aanpassingen in het ontwerp van de verpakking. Dat meldt Natuur & Milieu na onderzoek.

Vergelijking

De milieuorganisatie onderzocht verpakkingen van producten die mensen veel gebruiken in het dagelijks leven, zowel huismerken als A-merken, en maakte daarbij een vergelijking tussen de grootste supermarkten van Nederland. Alle supermarkten die in het onderzoek zijn betrokken, hebben het zogenoemde Plastic Pact onderschreven, waarin afspraken zijn gemaakt om zoveel mogelijk 100 procent recyclebare verpakkingen op de markt te brengen, geeft Natuur & Milieu aan. "Maar al deze mooie woorden ten spijt, moeten we concluderen dat supermarkten en producenten als het erop aankomt marketing en gebruikersgemak toch vóór duurzaamheid laten gaan", aldus Jelmer Vierstra van Natuur & Milieu.

Advertentie
Dit is reclame van STER

Huismerken beter dan A-merken

Volgens de milieuorganisatie doen huismerken het op recyclebaarheid beter dan de A-merken. In vergelijking met de andere supermarkten scoren daarnaast Jumbo en Ekoplaza het slechtst: het aantal verpakkingen dat niet te recyclen is ligt hoger en het is ook moeilijker om de verpakkingen wel goed recyclebaar te krijgen, aldus de organisatie. Jumbo en Albert Heijn lopen volgens Natuur & Milieu voorop met een heldere en volledige weggooi-instructie. "Bij Ekoplaza en Lidl echter ontbreekt bij het overgrote deel van de verpakkingen goede informatie."

Volgens Vierstra levert het al een enorme verbetering op als producenten en supermarkten een beetje beter hun best doen. Als het etiket bijvoorbeeld van papier is, en vastgelijmd zit op plastic, zit dat recycling in de weg.

Verbetering nodig

Natuur & Milieu wil dat de overheid ervoor zorgt dat supermarkten en producenten alleen nog maar verpakkingen maken die goed recyclebaar zijn. "De kwaliteit van de plastics moet behouden blijven, anders is er geen sprake van effectieve recycling van grondstoffen", aldus Vierstra. De organisatie vindt ook dat er meer moet gebeuren om ervoor te zorgen dat consumenten kiezen voor herbruikbare verpakkingen. "Uiteindelijk is een herbruikbare verpakking natuurlijk nog beter dan een wegwerpverpakking", zegt Vierstra. Hij denkt bijvoorbeeld aan korting voor de consument die kiest voor hervulbare sapflessen.

Bron: ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

Pater
Pater
19 jul. 2023 - 2:59
Heel jammer, een kamerlid van formaat. In een grote fractie had ze het minder zwaar gekregen.
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai
18 jul. 2023 - 21:01
Tja ze hield van de scherpe randjes en was daar duidelijk in. Zo was ze over mensen van boven de 70 duidelijk. "Moet je 70-plussers nog wel een nieuwe hartklep, een kunstheup of een dure kankerbehandeling geven? GroenLinks wil dat artsen in ziekenhuizen nauwer overleggen voor ze ouderen behandelen. Overbehandeling is aan de orde van de dag." Daar schuur je mee op de randen van wat veel ouderen niet willen horen. Denk trouwens dat je met het probleem op deze mannier kenbaar te maken waar je staat in deze moeilijke materie je niet enkel vrienden maakt. Ik persoonlijk begrijp heel goed haar gedachten, vraag me wel af of zo'n moeilijk onderwerp zo over het voetlicht moet worden gebracht. Wat natuurlijk niet inhoud als je daar anders instaat je over moet gaan op bedreigen. Begrijp trouwens dat ze al lang van plan was het stokje door te geven.
Lupin
Lupin
18 jul. 2023 - 19:40
Deze reactie is verwijderd
Break on through
Break on through
18 jul. 2023 - 15:47
Jammer, iemand met inzicht, kennis van zaken en kunde.... Hopen dat we zo ééntje weer krijgen binnen de Partij.... Snap d'r onderbouwing en dat maakt het nu juist nog pijnlijker. Dat door een stel notoire schreeuwerds en psychiatrische figuren je jezelf genoodzaakt ziet de handdoek in de ring te gooien. Keep up the good spirit!
1 Reactie
FelixFlex
FelixFlex18 jul. 2023 - 19:33
Deze reactie is verwijderd
EricDonkaew
EricDonkaew
18 jul. 2023 - 15:19
Nog niet zo lang geleden wilde deze freule Ellemeet een groot taboe bespreekbaar maken. Nou, ik houd van taboes en zeker ook het bespreekbaar maken ervan. Wat was dan het grote taboe van freule Ellemeet? Wel, dat taboe was dat oudere mensen geld kosten, zeker in medisch opzicht. En mensen die geld kosten, nou, die moeten dan maar weg of zo. Gezellig zijn ze toch al niet meer, ze horen er gewoon niet meer bij. (Die laatste zin is overigens een toevoeging van mij, ED.) Zo hoefden mensen van boven de 70 niet meer, voor haar althans, te rekenen op een nieuwe heup. Kost geld en daar zijn andere interessante bestemmingen voor. Dat ouderen het land na WOII hebben opgebouwd tot wat het nu is, is niet meer relevant. Ze horen er gewoon niet meer bij en moeten dus maar, eh, weg of zo. Dat deze Ellemeet vertrekt, zie ik niet als een groot gemis.
9 Reacties
Marth2
Marth218 jul. 2023 - 23:10
Dat blijkt in ieder geval niet uit het volgende artikel: https://groenlinks.nl/nieuws/iedereen-verdient-het-om-lachend-tachtig-te-worden
Pater
Pater19 jul. 2023 - 2:58
Wat een platvloers gelul. Ellemeet heeft zich zeven jaar ingezet voor de ouderenzorg. Zij waarschuwde wel tegen de vanzelfsprekendheid van overbehandeling. https://www.trouw.nl/zorg/kamerlid-corinne-ellemeet-het-is-nu-al-crisis-in-de-ouderenzorg~b409b4b0/
EricDonkaew
EricDonkaew19 jul. 2023 - 6:52
@Pater: Wat een platvloers gelul. ---------------------------- Wat een guur klimaat. Komt van alle kanten kennelijk. @Pater: Zij waarschuwde wel tegen de vanzelfsprekendheid van overbehandeling. --------------------------- Ik ben ook tegen de vanzelfsprekendheid van overbehandeling. Het ging om de toon waarin ze haar gedachtegoed ontvouwde. Traceerbaar werden genoemd: 70 (leeftijd), in combinatie met nieuwe heup, in combinatie met 'taboe', in combinatie met 'geld'. Jij probeert er chocola van te maken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jul. 2023 - 7:18
Ellemeet heeft zich ingezet voor het welzijn. Ouderen zijn vaak niet sterk genoeg om een operatie aan te kunnen. De gevolgen van een behandeling kunnen erger zijn dan de kwaal.
EricDonkaew
EricDonkaew19 jul. 2023 - 7:19
@Marth2 ------------------------ Ik ga dat artikel niet lezen. De titel zegt mij al genoeg. Lachend tachtig worden. Mijn vader werd 97. Mijn oma net geen 103.
Eric Minnens
Eric Minnens19 jul. 2023 - 7:55
@ErcDonkaew "Zo hoefden mensen van boven de 70 niet meer, voor haar althans, te rekenen op een nieuwe heup. Kost geld en daar zijn andere interessante bestemmingen voor." Dat is wel een heel populistische uitleg van haar standpunt. Niet geld, maar het welzijn van de bejaarde staat voor Ellemeet/GL voorop. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-doorbehandelen-op-je-70e-niet-altijd-een-goed-plan-is/ Vitale senioren als Jan Slagter en ondergetekende kunnen zonder meer op een nieuwe heup etc. rekenen. Maar voor de minder vitalen werkt zo'n behandeling averechts. Volgens de geriatrie. Die twee kanten moet je wel inbegrijpen, vind ik. Al ben ik het met je eens dat een glijdende schaal op de loer ligt. Een moeilijk, maar volgens mij wel eerlijk bedoeld standpunt van die Ellemeet.
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jul. 2023 - 9:07
Eric Minnens Helaas zijn er ook te weinig geriaters.
Pater
Pater21 jul. 2023 - 3:17
@EricD Dus een stukje waarin 70 jaar staat, en heupoperatie, en taboe, en geld, is een mening die tegen heupoperaties boven de 70 is vanwege het geld? Dat is niet alleen suggestief, dat is kwaadaardig. Je wilt ook hjelemaal de waarheid niet weten, die komt je slecht uit. Toch een citaat: "De ene 80-jarige is de andere niet. Het is heel belangrijk om precies te kijken: hoe is deze persoon er fysiek en psychisch aan toe? Hoe zou hij of zij een zware operatie doorstaan? Het gevolg van een ingrijpende operatie kan betekenen dat iemand nooit meer thuis kan wonen. Ouderen zeggen soms: als ik dat geweten had... Je moet weten wat voor deze ene persoon belangrijk is. “Het gaat niet om de tegenstelling tussen wel of niet behandelen, maar om de beste behandeling, die aansluit bij de wensen van de oudere zelf. Sommige mensen zullen zeggen: voor mij is het belangrijker om thuis te kunnen blijven wonen, dan om vijf jaar extra te leven. Want dan kan ik dingen met mijn kleinkind blijven doen. Zo iemand ziet misschien liever af van het zwaarste deel van de ingreep. Dan moet de behandeling niet gaan over een operatie, maar over de beste thuiszorg."
DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jul. 2023 - 10:00
De ouderen die vitaal resp. kerngezond zijn tot ze als honderjarige omvallen zijn zeldzaam.
bv-user-61629
bv-user-61629
18 jul. 2023 - 13:39
Ellemeet vertrekt en geeft daarvoor een hele goede reden op. Het is ergens jammer dat ze vertrekt want ik vind haar binnen haar partij prima opereren. Veel meer politici vertrekken om soortgelijke redenen, toch moeten politici zichzelf dit totaal verziekte klimaat aanrekenen. Waarom kan een man als Wilders bijvoorbeeld bij het afscheid van Rutte wel vriendelijk zijn en waarom wanneer het om inhoud ging moest dat dan steeds met het schuim om de mond? Ook speelt de journalistiek hierbij een bijzonder belangrijke rol. Waarom mogen mensen zo vrijelijk hun gal spugen over bepaalde politici en waarom mogen ze daar vervolgens niet op worden aangesproken?
Kira68
Kira68
18 jul. 2023 - 11:55
Alle ratten verlaten het zinkende schip dat mede dankzij hun opstelling en opstelling inmiddels vol gaten zit die amper meer te.dichten zijn.
Gerygrr
Gerygrr
18 jul. 2023 - 10:31
Tsja…. Er is niet geluisterd naar de uitvoerders van steeds guurder wordend beleid. Het keren van elke aanval op het bastion van fatsoen in den Haag heeft mensen onfatsoenlijk gemaakt. Nepnieuws tegen nepnieuws. Tijd voor een cursus wereldgeschiedenis door Maarten van Rossum.
Bert van der Neut
Bert van der Neut
18 jul. 2023 - 10:19
Corinne Ellemeet heeft al anderhalf jaar geleden aangeven dat dit haar laatste periode in de kamer zou zijn. Die periode wordt nu alleen korter doordat er nieuwe verkiezingen in november staan gepland. Niets meer niets minder. Ze maakt zich zorgen over het werkklimaat, terecht denk ik, maar dat is niet de reden van haar vertrek.
korheiden
korheiden
18 jul. 2023 - 9:42
Beslist een aderlating voor GL. En inderdaad is het gure klimaat zorgwekkend. Toch blijven andere politici gewoon op hun post.' If you can't stand the heat, get out of the kitchen. If you cannot handle the pressure, you should not remain in a position where you have to deal with it.' Dat is ook waar.
2 Reacties
LaBou
LaBou 18 jul. 2023 - 10:59
Als inmiddels zoveel kamerleden de "heat" niet aankunnen moeten we misschien toch eens overwegen die "kitchen" wat beter te gaan ventileren.
korheiden
korheiden18 jul. 2023 - 16:20
LaBou : Mee eens. Zoals ik al zei, het gure klimaat is zorgwekkend. Sander Schimmelpenninck stelde een en ander aan de kaak, hij gaat een documentairereeks maken over social media. Ik zou in ieder geval pleiten voor een verbod op anonieme accounts (hier op joop dus ook). Ik las dat Ellemeet sowieso haar vertrek al had aangekondigd, maar dat laat onverlet dat de bedreigingen steeds erger worden. Al waren er vroeger ook al incidenten, zoals de moord op Pim Fortuyn (2002), de aanslag op het huis van Aad Kosto door RaRa (1991) en de aanslag op het hotel in Kedichem waar Janmaat zou logeren (1986).
Frits Jansen
Frits Jansen
18 jul. 2023 - 9:21
Freule verlaat politiek (want ze is freule). De essentie van politiek is beslissen over controversiële aangelegenheden, dus geschillen kun je verwachten. Heeft ze het over "spelverruwing"? Of over omstanders die het leven van een politicus onveilig maken. In de moderne maatschappij gaat het erom je zin te krijgen, goedschiks of kwaadschiks. Ik verliet zelf het commerciële bedrijfsleven toen mijn baas me meewarig vroeg of ik misschien AARDIG gevonden wilde worden, want dat geldt als doodzonde als winst maken de prioriteit is. Al snap ik nog steeds niet hoe je meer verkoopt aan klanten die een hekel aan je hebben.
1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens18 jul. 2023 - 12:31
"Freule verlaat politiek (want ze is freule)." Dat óók nog! (Levert extra hatemail op.)
Mathijsco
Mathijsco
18 jul. 2023 - 8:56
“Guurrechts” Hé? Daar zijn we nou juist een kleine 2 weken van verlost. En niet zo zeer dóór, maar óndanks GroenLinks: die Rutte IV van haar noodzakelijke meerderheid in de eerste kamer voorzag. Enfin, bedankt voor uw bijdrage en veel succes in de toekomstige beleidsfunctie bij Milieudefensie, Greenpeace of de ASR-bank!
1 Reactie
Folkward
Folkward18 jul. 2023 - 11:26
Nee, dankzij GroenLinks komt Rutte niet terug. Vòòr het weekend zag hij het helemaal zitten om weer campagne te voeren (de reden om het kabinet laten vallen), maar met de schaduw van een motie van wantrouwen (waarover persoonlijk contact is opgenomen) gaf hij toch aan te vertrekken (en toen was die motie niet meer nodig). Ik verzoek u, houd uw ogen op de bal. Is GL echt 'jouw' tegenspeler, of ben je ontevreden met hoe het spel gespeeld wordt? U staat liever aan de zijkant? Er staat me nog wel een uitspraak bij van de boerenoverleggen: Als je niet áán tafel zit, sta je op het menu.
Bernie2
Bernie2
18 jul. 2023 - 8:36
Het is godverdomme bij de beesten af. Mede mogelijk gemaakt door een lapzwans van een wegduikpremier die nooit thuis was als er iets in zijn toko aanbrandde. Ik ben hier woedend, ziedend over. De aanstichters van deze digitale terreur en 'huisbezoeken' kunnen nog steeds ongehinderd hun gore werk vanaf de Kamerbankjes doen. Rutte heeft werkelijk niets ondernomen om dit brute geweld een halt toe te roepen. Integendeel zo lijkt het wel, het lijkt in het plan van deze ultrarechtse lichtgewicht te passen. Het nieuwe normaal, politiek met Rutte's nieuwe elan. Extreemrechts rukt op in het kabinet, de democratie staat op het spel. Nogmaals dieptriest dat politici door pure terreur weglopen en een goed heenkomen moeten zoeken. Ziedend ben ik.
6 Reacties
Bert van der Neut
Bert van der Neut18 jul. 2023 - 8:48
Als je een probleem hebt met het zogenaamde "gure klimaat" dan moet je wellicht ook eens naar het eigen taalgebruik kijken Bernie2. Daarnaast Corrine Ellemeet geeft dat niet als reden op, alleen dat ze zich daar zorgen over maakt. Ze wilde sowies stoppen na deze periode. Dat is haar goed recht.
Eric Minnens
Eric Minnens18 jul. 2023 - 9:03
Goed verwoord Bernie, zelfs iets krachtiger dan ik in mijn hoofd had, maar ik sluit me er graag bij aan.
Frits Jansen
Frits Jansen18 jul. 2023 - 9:29
Eindelijk heb ik een truc gevonden om die tweet leesbaar te maken. Ze heeft het wel over een "guur klimaat" maar verder klaagt ze eigenlijk niet.
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 jul. 2023 - 9:54
Extra jammer dat vrouwen de politiek verlaten het waren er toch al te weinig. Ook in de omringende landen geven relatief veel vrouwelijke politici er de brui aan. https://www.groene.nl/artikel/misogynie-als-politiek-wapen
Eric Minnens
Eric Minnens18 jul. 2023 - 10:38
@Frits Jansen "verder klaagt ze eigenlijk niet" Ik denk dat voor haar toch een combinatie geldt van werkdruk én guur klimaat. Zie bijvoorbeeld deze link die ik uit haar hashtag haal. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/kamerlid-enorme-haat-maakt-werk-tot-een-hel
de passie preker
de passie preker19 jul. 2023 - 6:25
@danieldefoe : nu Mariëlle Paul opgestapte Dennis Wiersma vervangt hebben we meer vrouwelijke ministers dan mannelijke in dit demissionaire kabinet. Hoezo te weinig vrouwen ?
Joop  den Uil
Joop den Uil
18 jul. 2023 - 7:58
Wat ik van afstand kon opmerken: ze was voor de inhoud en niet het windowdressen waar GL aan lijdt. Dan is het ''gure klimaat'' tegenswoordig een goede smoes om er weg te gaan.
9 Reacties
Bert van der Neut
Bert van der Neut18 jul. 2023 - 8:49
Joop, ze zou sowieso stoppen. Staat in haar verklaring.
LaBou
LaBou 18 jul. 2023 - 16:16
"ze zou sowieso stoppen." Ja, dan mag ze natuurlijk niets zeggen over het "gure klimaat" in de kamer.
Bert van der Neut
Bert van der Neut18 jul. 2023 - 19:58
LaBou, je leest weer iets wat er niet staat.
LaBou
LaBou 18 jul. 2023 - 21:20
Nee neut, jij schrijft precies dat wat ik er in lees. En je hebt het zelf niet eens in de gaten.
Bert van der Neut
Bert van der Neut19 jul. 2023 - 7:57
Nee neut, jij schrijft precies dat wat ik er in lees. En je hebt het zelf niet eens in de gaten. Wat jij er in leest, staat er niet. Al hou je het ondersteboven. Je neemt weer eens keer wat aan. Of je dat in de gaten hebt weet ik niet.
Anne Laats
Anne Laats19 jul. 2023 - 8:29
Nee hoor, het is anders. Bert zegt alleen dat ze toch zou stoppen, zodat de opmerking van Joop “het gure klimaat is een smoes” niet klopt. Het gure klimaat is dus geen smoes, maar iets wat zij echt vindt.
Anne Laats
Anne Laats19 jul. 2023 - 14:28
Bert, je hebt helemaal gelijk. Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die er iets in kunnen lezen dat er niet staat.
LaBou
LaBou 20 jul. 2023 - 5:26
Tja, ik heb leren schrijven én lezen. Taal is communicatie maar veel mensen maken er een raadspelletje van zodat ze later altijd kunnen zeggen dat ze niet gezegd hebben wat ze eerder gezegd hebben. Dat laat neut hier weer zien en laats trapt daar in.
Anne Laats
Anne Laats20 jul. 2023 - 9:21
Het staat er heel duidelijk. Joop zegt dat “het gure klimaat” een smoes is. Bert zegt vervolgens dat ze al besloten om weg te gaan, zodat het geen smoes is. Als het geen smoes is, dan meent ze het. Duidelijker kan het niet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor