Luchtvaartsector gaat CO2-uitstoot compenseren
• 07-10-2016
• leestijd 2 minuten
De burgerluchtvaart heeft voor het eerst een internationale overeenkomst gesloten om de uitstoot van CO2 tegen te gaan. Over het akkoord is zes jaar onderhandeld en ondanks bezwaren van India en Rusland werd het donderdag door de VN-instantie voor de burgerluchtvaart (ICAO) in Montreal goedgekeurd.
De afspraken gaan gelden voor zowel passagiers- als vrachtvluchten. ,,Dit is een historisch moment'', zei Victor Aguado, de Spaanse vertegenwoordiger bij de ICAO. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu): "Het klimaatakkoord in Parijs was historisch maar bevatte geen specifieke afspraken voor de luchtvaart. Maar na Parijs volgt nu dus Montreal: vanaf vandaag kan de luchtvaart niet langer verstoppertje spelen."
Betalen voor CO2-uitstoot
De internationale luchtvaartsector is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide. En er zullen de komende jaren heel veel vluchten bij gaan komen, naar verwachting een verdubbeling in omvang de komende twintig jaar. Vandaag is afgesproken dat compensatie van de extra CO2-uitstoot opgepakt wordt. Bijvoorbeeld doordat vliegtuigmaatschappijen gaan betalen voor CO2-uitstoot door emissie-eenheden te kopen als deze vrijkomen in andere sectoren of te investeren in klimaatprojecten die duurzame energie bevorderen.
Veel grote luchtvaartlanden zoals de VS, China en de Europese landen, zowel als veel Afrikaanse en Aziatische landen, Australië en Nieuw-Zeeland gaan direct vanaf de start deelnemen. In totaal gaat het nu om 65 landen die hiermee hebben ingestemd, waarmee ongeveer 80 procent van de verwachtte emissiegroei tussen 2021 en 2035 wordt gecompenseerd. Naar verwachting zullen andere landen vrijwillig volgen waarna het systeem vanaf 2027 verplichtend is voor alle lidstaten, op enkele ontwikkelingslanden zonder grote luchtvaartsector na.
Gemengde reacties
D66-Europarlementarier Gerben-Jan Gerbrandy reageert:
"We hebben een akkoord en dat is mooi, maar inhoudelijk klopt het van geen kant. Juist die landen waar we een grote groei van de luchtvaartsector verwachten, met bijhorende uitstoot, doen niet of pas veel later mee met de afspraken. Dit akkoord kan leiden tot allerlei dubieuze bomenaanplant-projecten waarvan de opbrengst voor het milieu niet duidelijk is. Het is maar de vraag of we echt schoner gaan vliegen en een structureel schoner en duurzamer transportsysteem krijgen."
"Ondanks de kritiek willen we het akkoord niet direct afschieten. Het is goed dat we een beginpunt hebben, zolang dit akkoord maar niet ondernemers, ingenieurs en regeringen tegen zal houden om verdergaande stappen te zetten. De Europese Commissie moet de effecten van dit akkoord onderzoeken en bekijken hoe we omgaan met internationale vluchten in het Europese CO2-emissiehandelsysteem."
Bronnen: ANP, D66, Rijksoverheid