Lidl misleidt haar klanten over ‘wild’, zo oordeelde de Reclame Code Commissie (RCC) nadat Wakker Dier een klacht had ingediend. In de herfstfolder met wildthema beschrijft Lidl wild als “een verzamelnaam voor dieren die in de vrije natuur leven en zelf op zoek gaan naar hun eten”. Maar veel van het zogenaamde wilde vlees bij Lidl komt van dieren die een rotleven hebben gehad in de vee-industrie. Wakker Dier wees Lidl al op het dierenleed van de kwartel, eend en het konijn in hun wildassortiment en vroeg om uitleg en een rectificatie. Lidl weigerde en daarom diende de organisatie een klacht in bij de RCC. Ze waarschuwten consumenten voor nepwild en vraagt ze te kiezen voor een vegetarische of biologische Kerst.
Slechts enkele diersoorten zijn áltijd echt wild: zwijn, ree en haas. Van de andere diersoorten die supermarkten onder het wildassortiment scharen, is het merendeel van de exemplaren geslacht na een leven in gevangenschap. Eenden zijn over het algemeen plofeenden, de konijnen van Lidl komen uit het zogenaamde ‘parksysteem’. Ook in de kwartelindustrie is het leed groot, zo bleek vorig jaar uit
undercover onderzoek
. Lam en struisvogel in het supermarktschap zijn nooit echt wild en Wakker Dier gaat ervan uit dat ook de gans, fazant en hert bij Lidl niet uit het wild komen. Lidl wilde geen verdere informatie geven over het leven van de dieren in het wildassortiment.