Supermarktketen Lidl gaat het aantal kiloknallers in zijn folders structureel terugbrengen. Dit meldt hij aan Wakker Dier. De supermarktketen zegt maximaal tien aanbiedingen met keurmerkloos vlees per folder in te zetten. Daarmee daalt het aantal kiloknallers bij Lidl met zo’n 20 procent. “Lidl was een van de achterlopers, maar is nu de eerste supermarkt die belooft minder reclame te maken voor kiloknallers,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Vleesvrijefolder
Daarnaast doet Lidl nog twee toezeggingen: keurmerkloze varkenshaas zal niet meer in de folders verschijnen, en twee keer per jaar produceert Lidl een volledig vleesvrijefolder. Het minder stunten met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk geldt overigens ook voor de seizoensfolders. Hierin bood Lidl tot voorkort gemiddeld veel meer kiloknallers aan dan in zijn ‘gewone’ weekfolders, vanwege de aanbiedingen rond Pasen en Kerst.
Daling vaak grillig
Lidl is naar verwachting niet de enige supermarkt waar het aantal kiloknallers in het komende jaar zal afnemen; het aantal kiloknallers van de twaalf grootste supermarkten gezamenlijk is dalende. Per supermarkt blijft het aantal vleesaanbiedingen zonder keurmerk ieder kwartaal schommelen. Alleen supermarktketen Plus brengt sinds 2015 elk kwartaal het aantal kiloknallers terug ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Ergste kiloknaller
Wakker Dier voert al jaren campagne tegen supermarkten die stunten met goedkoop vlees. Achter de kiloknaller gaat een hoop dierenleed schuil. Zodoende houdt ze de supermarktfolders in de gaten om elk kwartaal opnieuw de balans op de maken: wie is de grootste kiloknaller? In de eerste twaalf weken van 2018 eindigde Lidl op de derde plaats, na de regionale supermarktketens Emté en DEEN. Naar aanleiding van deze stand, gaat Lidl nu zijn leven beteren.