Deze spin vangt een smakelijk gevangen hapje in zijn web. Bekende prooien zijn vliegen en muggen, wespen en bijen en zelfs vlinders. Heel kleine prooien die in het web terecht komen, zoals bladluizen, worden genegeerd. Deze spin is afgelopen zomer gefilmd door Frans Beuming.
Niet van ee PVVer, ook niet schuimbekkend, maar heeft u dat laatste stukje gemist?
["De boosheid van beide groepen is oerhollands, maar waar het voor een Nederlandse puber vervolgens helpt om tot tien te tellen of tv te kijken, blijkt afleiding geen effect te hebben op het psychologisch welzijn van Marokkaans-Nederlandse jongeren." ]
De vraag is dan... Hoe gaan de Marokkaanse jongeren dan om met hun woede als afleiding niet helpt?
Kul verhaal.
De enige conclusie uit dit onderzoek zou moeten zijn: " Geen verschil gevonden in -antwoorden- over uitingen van emoties tussen de onderzochte twee groepen".
Het zegt dus helemaal niets over het -gedrag- van de twee groepen als zodanig.
Voorbeeldje:
"De verwachting was dat een conflictsituatie met een vriend minder boosheid zou oproepen bij Marokkaans-Nederlandse kinderen dan bij autochtoon-Nederlandse kinderen, omdat een vriend bij de ‘ingroup’ hoort."
Jij gelooft dus dat de Marokkaans-Nederlandse kinderen in dit onderzoek zouden hebben verteld, bij zo'n hypothetische situatie, dat ze boos zouden worden (net zoals Nederlands-Nederlandse kinderen dat vertellen, en in tegenstelling tot wat Marokkaans-Marokkaanse kinderen vertellen), maar dat ze wanneer zo'n situatie zich werkelijk voor zou doen *niet* boos zouden worden?
Verklaar dan eens waarom je dat gelooft?
Waarom heeft mevrouw dit onderzocht eigenlijk? Was er een bepaalde noodzaak of gewoon omdat ze er zin in had?
Het roept vragen op waar ik wel een antwoord bij kan plaatsen maar het maar niet doe.
Ik kan Marokkanen, ben ooit met een Marokkaanse omgegaan en tsja, dan kan ik zeggen dat in conflictsituaties ze toch ECHT heel anders reageerde dan mijn "Ollandse" ......
Gewoon anders dus.
En dat mag.
Van mij dan.
Hoe graag ook juffen als deze willen doen voorkomen dat ieder mens gelijk is en voldoen moet aan een bepaalde standaard, je bent wie je bent en je afkomst bepaald dat ook voor een groot deel.
Ik persoonlijk denk dat de probleem-Marokkanen niet Nederlands reageren en dat daarbij ook dat Marokkanen die geen probleem-Marokkaan zijn dit ook weer niet graag als typisch Marokkaans gedrag bestempeld zien.
Want dat is het, denk ikzelf, ook niet, voor een deel in ieder geval.
De Marokkaanse probleemjeugd provoceert omdat ze, denk ik, vinden dat ze niet veel te verliezen hebben. Het is ook een makkelijk excuus. Ik zie er hetzelfde gedrag in wat je ook bij Amerikaanse jeugdbendes ziet. Buiten de maatschappij en op verre afstand ervan.
Misschien dat de juf een ander onderzoek kan doen waar we iets aan hebben, "hoe lossen we dit op" zonder frutonderzoekjes die helemaal zwart, of wit zijn.
nevrouw Novin publiceerde al menig onderzoeksartikel op dit gebied.
Prachtig werk!
Iedere politicus en bestuurder die zich met deze materie bezighoudt doet het werk niet goed, als de lange literatuurlijst van Novin's publicaties niet op het bureau of nachtkastje ligt, met daaronder een stapeltje van tenminste de tien beste artikelen die Sheila heeft geschreven.
Het zijn de bevindingen van onderzoekers als Novin die ondermijnen en relativeren wat extreem-nationalistisch PVV-ers en minder abjecte politici (maar nog steeds heel fout) als Marcouch verkondigen en het beleid dat zij willen.
Het enige probleem in deze is dat het onderzoek door middel van interviews is uitgevoerd. Het geven van sociaal wenselijke antwoorden ligt daarmee voor de hand. Een combinatie van diepte-interviews en observatie was wellicht beter geweest.
Verder blijkt uit de summiere info niet of er ook geinterviewd is in groepsverband want dat zal de zaken waarschijnlijk in een ander daglicht zetten. Een op een zijn de reacties van mensen, en zeker van pubers, milder en gematigder terwijl groepsdruk dergelijke prive-reacties danig onder druk kan zetten. Ik ben op basis van wat ik hier lees niet zo onder de indruk.
[Het enige probleem in deze is dat het onderzoek door middel van interviews is uitgevoerd. Het geven van sociaal wenselijke antwoorden ligt daarmee voor de hand. ]
Het sociaal-wenselijke antwoord is in sommige situatie zeggen dat je kwaad zou worden, en er iets over zou zeggen.
Jij gelooft dus dat speciaal Marokkaans-Nederlandse kinderen *zeggen* dat ze kwaad zouden worden, omdat ze zouden weten dat dat sociaal wenselijk zou zijn, terwijl ze in de praktijk niet kwaad zouden worden?
Dan zijn het extreem slimme kinderen ;-)
Weet jij precies in welke situaties het voor die kinderen sociaal wenselijk zou zijn om kwaad te worden?