Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Kip van Albert Heijn is niet ‘vitaler’

  •  
11-02-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
kip_vlees.jpg
De Reclame Code Commissie (RCC) stelt Wakker Dier in het gelijk: Albert Heijn prijst zijn AH kip ten onrechte aan met de misleidende claims “een vitaler ras” met “meer ruimte”. “Albert Heijn bedondert zijn klanten én de kippen,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Albert Heijn claimt op de verpakking zelf dat zijn AH kip een “vitaler ras” is dat “meer ruimte” krijgt. Er is echter geen supermarkt die zijn kip minder ruimte geeft; wel zijn er zes supermarkten die hun kip meer ruimte geven, zoals Aldi, Lidl en Jumbo. “Marktleider Albert Heijn is juist de hekkensluiter. 

Groeisnelheid en de bezettingsdichtheid

Kippen leven normaal gesproken in kleine groepen met een strikte hiërarchie (pikorde). De groeisnelheid en de bezettingsdichtheid in de stal zijn – samen met afleidingsmateriaal – door de Wageningen Universiteit bestempeld als belangrijke factoren die het welzijn van kip bepalen. 

Lokkip

De afgelopen jaren verruilden alle grote supermarkten de plofkip voor de lokkip. Wakker Dier spreekt van ‘lokkippen’, omdat deze keurmerkloze kip dient om klanten naar de winkel te trekken. Het welzijn van al deze kippen is nog altijd te laag om in aanmerking te komen voor één ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.

Bron: Wakker Dier

Meer over:

lokkip, plofkip, kip
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.