Toen kunstenaar Beppe Kessler tijdens de Nederlandse boerenprotesten de boze boeren hun mest over de snelwegen uit zag storten en vervolgens een konijnenkeutel zag liggen, dacht ze: met deze mest moet ik wat. En zo ontstond het idee voor Holy Shit: een broche van een keuteltje met een parel.
Beppe Kessler: "Ik zit in mijn atelier maar wil ook wat doen met de buitenwereld, en Holy shit is mijn statement in de stikstofdiscussie." Als je een broche koopt krijg je een boodschap mee: "We live in a time when nature is under threat, in a world increasingly dominated by conflict. What can you do as an artist? Cursing softly holy shit and cherishing the beauty that lies ahead, transformed into this tiny piece."
Als Beppe de konijnenkeutels heeft verzameld, droogt ze ze. Daarna worden ze gelakt en tezamen met een parel op een houtje geplakt. De kweekparels zijn even rond als de konijnenkeuteltjes, maar net iets kleiner. Want dat parels mooi zijn, dat weten we, maar Beppe wil dat we ook de schoonheid van de konijnenkeutel zien. En net als een parel is een konijnenkeutel een natuurlijk uitwerpsel. Een oester vormt immers laagjes parelmoer rond een zandkorrel of een stukje schelp om er van af te zijn.
Beppe Kessler maakt vaker kunst van natuurlijke materialen: hout, albast, git, antraciet, textiel. Werk van haar is opgenomen in het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum, het CODA Museum en het Textiel Museum, ook is het te vinden in internationale collecties, zoals het Museum of Art and Design (MAD) in NewYork.
Thema's:
Meer over:
konijnenkeutelMaandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.