© Gert Elbertsen
Supermarktketen Jumbo laat aan Wakker Dier weten te stoppen met aanbiedingen op vlees. Hiermee zijn zij de eerste supermarkt die zo een drastisch besluit neemt. Het besluit wordt halverwege juni doorgevoerd. Wakker Dier is blij met het initiatief en prijst de supermarkt voor het vooropzetten van plantaardige en gezonde voeding.
Wakker Dier voert al sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. De dierenwelzijnsorganisatie stelt dat vleesaanbiedingen boeren dwingt zo goedkoop mogelijk te produceren, waarbij het dierenwelzijn vaak achtergesteld wordt.
Door af te zien van de ‘vleesstunts’ werkt Jumbo mee aan de ‘meer plant’- doelstelling van Wakker Dier. Andere supermarkten die nog 85% van het marktaandeel uitmaken overschrijden nu nog de doelstelling. Ook online supermarkt Crisp en zestien bedrijfscateraars doen mee met de doelstelling.
Van alle eiwitten die Nederlanders eten is momenteel 40% plantaardig. Wakker Dier moedigt bedrijven aan actief mee te werken en het aandeel te verhogen naar 50% in 2025 en 60% in 2030. Volgens De Gezondheidsraad is het beter voor de gezondheid van de meeste Nederlanders, als 60% van de eiwitten uit het voedingspatroon van een plantaardige bron komen.
Bron: Wakkerdier.nl
Thema's:
Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.