Karen Soeters, directeur van het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren en hoofdredacteur van
piepvandaag.nl
, reisde mee naar de Europees-Turkse grens met een groep vrijwilligers van dierenwelzijnsorganisatie
Eyes on Animals
. Daar voerden ze controles uit op veetransport dat Turkije in wilde. Soeters vertelde Vroege Vogels over de verschrikkingen die ze daar aantrof. Op sterven na dode dieren die oververhit naar adem snakken, koeien die de condens van de vrachtwagens likken omdat ze uitgedroogd zijn en er geen water voor ze is. Beesten die vertrapt worden en hun benen breken omdat er geen plek is om te liggen. Gewonde koeien die geen hulp krijgen van de slecht opgeleide chauffeurs.
Al zes jaar controleert Eyes on Animals, met wie Soeters afgelopen week naar Turkije afrees, veetransporten die vanuit Europa naar Turkije rijden. In hun rapport, ‘
Doomed Journey
’ vertellen de vrijwilligers van de organisatie over de verschrikkingen die ze daar tegen zijn gekomen. Het gaat dan vooral om runderen en kalveren. In oververhitte vrachtwagens waar van water, voedsel en ventilatie nauwelijks sprake is, moeten de dieren soms dagen wachten voordat ze de Europese grens over mogen. Ze hebben dan vaak al een reis van zo’n 28 uur achter de rug. Bij ruim 70% van het veetransport naar Turkije wordt de toch al magere EU-wetgeving overtreden. Eyes on Animals vindt het moeilijk hoop te houden. De situatie is, in de zes jaar dat ze controles hebben uitgevoerd, niets veranderd.
Wetsovetredingen
Zeventig procent van de transporten overtreed dus op de een of andere manier de wet. Vaak is er geen goede ventilatie in de vrachtwagen. Is het er wel, staat het vaak niet aan. Water is er zeker niet in overvloed en wordt al vroeg in de reis door de dieren vervuild. Eyes on Animals vertelt van waterbakken die vol zijn gelopen met uitwerpselen en die niet worden schoongemaakt. De vervoerslimiet van 28 uur wordt meer dan eens overtreden en, ook al is het bij wet verboden vee te transporteren als het warmer dan 35 graden is, veel transportbedrijven trekken zich daar niets van aan en rijden in de Oost-Europese zomerhitte gewoon door. Wagens zijn vaak overbeladen en er zijn onvoldoende rustplekken onderweg. Ook chauffeurs zijn vaak niet goed opgeleid. Dit leidt tot oververhitting, verwonding, vertrapping en uitdroging van veel vee.
EU
In de EU exporteren 13 lidstaten slacht- en/of fokvee. Geen van die lidstaten houd zich aan de wetten. Dit heeft eigenlijk altijd te maken met economische belangen. Sinds 2010 importeert Turkije Europees vee. De onderhandelingen over dit verdrag hebben jaren gekost, maar over het welzijn van de dieren is nauwelijks nagedacht. Langs de transportroute zijn er bijna geen rustplekken voor het vee te vinden. Vergunningen voor transport worden te snel uitgegeven en er wordt veel te weinig gecontroleerd op dierenwelzijn. Dit kan zo niet langer, vindt Eyes on Animals.
Om de transporten een halt te roepen is een petitie gestart om de EU lidstaten te bewegen deze langdurige transporten een halt toe te roepen.