Meer vliegtuigen, meer auto’s en meer festivals midden in de natuur. Het is in Nederland zelden echt stil. En de overlast aan geluid zal de komende jaren alleen maar groeien. Zegt Erik Roelofsen van de stichting Geluidshinder. Het wordt volgens hem een van de grootste milieuproblemen van de toekomst. En daarom pleit hij voor een ‘Gezond Geluidsakkoord’. Een soort deltaplan tegen geluidsoverlast. In Vroege Vogels vertelt hij hoe dat plan eruit moet komen te zien.
Om te beginnen is er volgens Roelofsen in Nederland te weinig regelgeving over geluid. Het afgelopen najaar presenteerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een soort handboek voor geluid in Europa. En hierin staan veel lagere normen dan we in Nederland op dit moment toepassen. Kortom, in ons land is harder geluid toegestaan, dan wat de WHO gezond vindt.
Belangrijkste onderwerp in dat ‘deltaplan’ is vervoer. Zo zouden we de auto in de toekomst wat vaker moeten laten staan. Verder is de stichting Geluidshinder tegen de verdere uitbreiding van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad, omdat dat alleen maar voor meer overlast zorgt. De verwachting is dat er eind dit jaar een plan ligt voor het geluid.
Geluidsoverlast kan net als luchtvervuiling zorgen voor ernstige gezondheidsproblemen. Miljoenen Nederlanders hebben volgens Roelofsen momenteel te last van.
Ook de natuur lijdt steeds meer onder een teveel aan geluid. Zo hebben bijvoorbeeld vissen en zeezoogdieren last van schepen, maar ook de bouw van windmolens en olieplatforms. Met name de communicatie kan hierdoor worden verstoord. Bij heel heftige geluiden, als het laten exploderen van oude vliegtuigbommen of het heien van fundamenten voor windmolens kan het vissengehoor zelfs ernstig beschadigd raken. Geluid onder water verplaatst zich zo'n vijf keer makkelijker dan geluid boven water.